arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۸ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۱۷ بهمن ۱۴۰۱؛ از اعلام عفو و تخفیف مجازات برخی متهمان و محکومان حوادث اخیر تا پیام خاتمی درباره بن بست اصلاح طلبی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

اظهارات مدیر سینمایی خطاب به تحریم کنندگان جشنواره فجر
روح‌الله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی نسبت به تحریم کنندگان جشنواره فیلم فجر نوشت: مردم منتظر روز‌ها و ماه‌ها و سال‌های پیش‌رو هستند تا این ادعای بزرگ را راستی آزمایی کنند! علیرغم اینکه تحریم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر شکست سختی خورد، اما از این پس همه ما نظاره‌گرِ رفتار آنانی هستیم که بر طبل این مبارزه کوبیدند!

احمد خاتمی: چرا وقتی محارب اعدام می‌شود، سر و صدا به راه می‌اندازند؟
سید احمد خاتمی عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری گفت: بسیاری از اغتشاشگران چند عنوان فقهی داشتند، محارب، باقی، مفسد فی الارض؛ و قاتل و آنگاه وقت اجرای حکم خدا می‌شود اما در مورد این احکام بمباران انتقاد بود، البته انتقاد آزاد است، ولی چرا وقتی محارب اعدام می‌شود سر و صدا به راه می‌اندازند، شهیدان عجمیان و آرمان را ده‌ها نفر محاصره کرده بودند و با زجر کشتند.

ادعای تلاش تهران و مسکو برای تحویل ۶ هزار پهپاد ایرانی برای استفاده علیه اوکراین
وال استریت ژورنال مدعی شد مقامات یک کشور همسو با ایالات متحده گفتند، مسکو و تهران در حال پیشبرد برنامه‌های خود برای ساخت کارخانه جدیدی در روسیه هستند که می‌تواند حداقل ۶۰۰۰ پهپاد ایرانی برای جنگ روسیه علیه اوکراین بسازد. این جدیدترین نشانه از تعمیق همکاری بین ایران و روسیه است. این مقامات گفتند که به عنوان بخشی از اتحاد نظامی در حال ظهور دو کشور، یک هیئت بلندپایه ایرانی در اوایل ژانویه به روسیه رفته تا از مکان انتخاب شده برای کارخانه بازدید کند و جزئیات را برای راه اندازی پروژه بررسی کند.

عیدی کارکنان و بازنشستگان دولت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شد
میزان و ضوابط پرداخت پاداش پایان سال ۱۴۰۱ (عیدی) کارکنان و بازنشستگان دولت با تصویب هیات وزیران تعیین شد. میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

اعلام عفو و تخفیف مجازات برخی متهمان و محکومان حوادث اخیر
در پی پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، رهبر انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند.

سومین بالون چینی احتمالا بر فراز آمریکا در حال فعالیت است
یک منبع ناشناس به روزنامه واشنگتن پست گفت، احتمالا سومین "بالون جاسوسی چینی" در نزدیکی ایالات متحده آمریکا در حال فعالیت است؛ اما مقامات اعلام نخواهند کرد که مکان آن کجاست.

شرط پایان فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ
وزیر کشور گفت: در ارتباط با فیلترینگ دو شبکه اینستاگرام و واتساپ تا زمانی که صاحبان این شبکه‌ها برابر چهارچوب قانونی عمل کنند و تعهد دهند، وزارت ارتباطات براساس تکالیفش عمل خواهد کرد در این زمینه منتظر پاسخ صاحبان این شبکه‌ها هستیم ولی هنوز جواب روشنی در این زمینه داده نشده است.


پیام خاتمی درباره بن بست اصلاح طلبی
سید محمد خاتمی در پیامی اعلام کرد: اگر راه اصلاح خواهی و اصلاح طلبی به شیوه سابق به بن بست رسیده است و اگر اصلاح طلبی ظرفیتی بیش از اصلاح طلبان به معنای متعارف دارد- که دارد، می توان گفت و امیدوار بود که اگر این جزیره های جدا از هم به هم بپیوندند و خود را در کنار مردم و آشنا با دردهای مردم و دغدغه دار نسبت به کشور و صلاح آن نشان دهند و بی‌لکنت زبان و با شفافیت و نیز با اتخاذ شیوه های مدنی خشونت پرهیز صدای خود را به جامعه و حاکمیت برسانند شاید ( و البته شاید) حاکمیت را هم وادار به تغییر رویه و پذیرش اصلاح گردانند و این یعنی نزدیک شدن به همان وعده هایی که انقلاب داده بود و می تواند خود هموار کننده راه اصلاح اساسی به تناسب خواسته های جامعه امروز و باعث بقاء و دوام ایران عزیز باشد. و چنین باد!

سید حسن خمینی: اگر فقری که احساس کنیم ناشی ظلم باشد، به پرخاشگری می‌انجامد
سید حسن خمینی گفت: بی تردید انقلاب اسلامی مردم ایران، انقلاب محرومین و مستضعفین بوده است. استضعاف به معنای فقر نیست؛ استضعاف فقر ناشی از ظلم است. اگر من فقر را معلول حرکات خودم بدانم پرخاشگر نمی شوم ولی فقری که احساس کنم ظلم است، به پرخاشگری می انجامد.

متهمان یا محکومان حوادث اخیر اگر اظهار ندامت نکنند و تعهد کتبی ندهند، عفو نمی‌شوند
حجت الاسلام رحیمی معاون قضایی قوه قضائیه تأکید کرد: «شاید افرادی باشند که دستگیر شده باشند و یا تحت تعقیب باشند لکن اظهار کنند که ما پشیمان نیستیم و یا تعهد کتبی هم نمی‌دهیم طبیعتاً این افراد مشمول عفو قرار نمی‌گیرند. عفو متهمان و محکومان حوادث اخیر پس از انزجار مرتکبان از اعمال گذشته خویش و تعهد بر عدم تکرار آن در آینده و در راستای سیاست‌های نظام اسلامی صورت می‌گیرد و چنانچه در آینده این افراد برخلاف تعهد خویش عمل کنند دایرۀ عفو نسبت به آنان بسیار مضیق و اِعمال مجازات نیز شدیدتر خواهد بود.»

گزینش معلمان با معیارهایی مانند موضع گیری درباره ولایت فقیه، شرکت در نماز جمعه، حضور در راهپیمایی و انتخاب پوشش چادر
برخی معلمانی که موفق به اخد تایید نهایی گزینش نشده‌اند، می گویند که دلیل رد گزینش آنها دلایلی مانند سهل‌انگاری در نماز، حضور کمرنگ در تجمعات و ... بوده است. سید امیرمحمد خرازانی دبیر هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش می گوید: ضوابط انتخاب اصلح بدین شرح است: موضعگیری درباره ولایت فقیه، فعالیت داوطلبانه در نهادهای انقلابی، فعالیت داوطلبانه در نهادهای مذهبی، شرکت در نماز جمعه و جماعت، شرکت در راهپیمایی، انتخاب پوشش چادر ( البته این بدان معنا نیست، اگر فردی پوشش چادر نداشت رد گزینش می‌شود بلکه امتیاز آنها کمتر خواهد شد)، تقید به رعایت پوشش اسلامی و انتخاب دوستان مناسب، کسب رتبه‌های علمی، مذهبی و فرهنگی مناطق محروم.

 

نظرات بینندگان