arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۴۱۸۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۱ - ۳۰ دی ۱۴۰۱

گام‌های بلند بانک ملی ایران برای خروج از بنگاهداری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واگذاری بنگاه‌ها از چند سال قبل به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی بانک ملی ایران همواره موردتوجه قرار گرفته است.

در یکی سال و اندی اخیر، این سیاست بیش از هر زمان دیگری به عنوان یکی از اولویت‌های جدی بانک، از سوی مدیران آن پیگیری شده است.

ابتدای سال جای بانک ملی ایران فهرست ۲۵ شرکت بزرگ زیرمجموعه این بانک برای واگذاری در سال جاری را منتشر کرد تا بزرگ‌ترین عملیات خروج بانک‌ها از بنگاه داری کلید بخورد.

در این فهرست شرکت‌هایی مانند شرکت ملی فولاد ایران، گروه سرمایه گذاری توسعه ملی، پتروشیمی شازند، ایران ترانسفو، گروه صنعتی بارز، صنایع شیر ایران و کفش بلا هم دیده می‌شدند.

خروج بانک‌ها از بنگاه داری یکی از مهم‌ترین مطالبات رهبر انقلاب از نظام بانکی در سال‌های گذشته بوده است. همچنین رئیس‌جمهور در اواخر دی ماه سال گذشته ۵ مطالبه مشخص برای اصلاح نظام بانکی مطرح کرد که یکی از آن‌ها خروج بانک‌ها از بنگاه داری بود.

آذرماه امسال بانک ملی ایران سهام ۲۵ شرکت وابسته به بانک را عرضه کرد تا یک گام دیگر در این راستا بداشته باشد.

در این مدت مدیران بانک ملی بار‌ها از شرکت‌های در فهرست واگذاری بازدید کردند تا امور مربوط به این اقدام را تسهیل کنند.

خروج از بنگاهداری را شاید بتوان در راستای سیاست چابک سازی بانک ملی ایران هم قلمداد کرد؛ اتفاقی که باعث می‌شود این بانک با فراغ بال بیشتری به وظایف اصلی خود بپردازد.

بانک ملی ایران با خروج از بنگاهداری نه تنها از حمایت خود از نظام تولید نمی‌کاهد بلکه به خاطر جایگاه ویژ اش در بانکداری کشور همچنان به حمایت از تولدی ادامه خواهد داد. برای مثال بانک ملی ایران هم اکنون در دوره تحریم، تامین مالی بسیاری از پروژه‌های زیرساختی کشور را به دست گرفته است؛ پروژه‌هایی که بدون حمایت نظام بانکی و مخصوصا بانک ملی ایران، نمی‌توانند به سرانجام برسند.

نظرات بینندگان