arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۷۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱

زمان تعویض فیلتر انواع ماسک شیمیایی

فیلترها مانند یک صافی عمل می‌کنند و ذرات هوایی که از طریق آن‌ها تنفس می‌کنید را تصفیه خواهند کرد. زمانی که فیلترها رنگ خود را از دست می‌دهند یا به ذره‌های آلوده آغشته شوند، فیلتر آن‌ها باید تعویض شود. اینکه شما در چه محیطی از فیلتر استفاده می‌کنید، بسیار مهم است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زمان تعویض فیلتر انواع ماسک شیمیایی

حفظ سلامتی و ایمنی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی است که با مواد شیمیایی سروکار دارند. گازهای شیمیایی صدمات جبران‌ناپذیری به سلامت انسان وارد می‌کند. این مشکلات ممکن است موجب آسیب‌های ریوی یا لختگی خون در بدن شود و در برخی موارد حتی منجر به سرطان خواهد شد. استفاده درست و مناسب از ماسک‌های شیمیایی در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های صنعتی بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم در رابطه با زمان تعویض فیلتر ماسک شیمیایی صحبت کنیم. بعد از خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با فیلتر ماسک‌های شیمیایی به‌ دست خواهید آورد. 

تغییر حالت فیزیکی؛ یکی از نشانه‌های زمان تعویض فیلتر ماسک شیمیایی

فیلترها مانند یک صافی عمل می‌کنند و ذرات هوایی که از طریق آن‌ها تنفس می‌کنید را تصفیه خواهند کرد. زمانی که فیلترها رنگ خود را از دست می‌دهند یا به ذره‌های آلوده آغشته شوند، فیلتر آن‌ها باید تعویض شود. اینکه شما در چه محیطی از فیلتر استفاده می‌کنید، بسیار مهم است.

 به‌عنوان مثال افرادی که در معادن مشغول به‌کار هستند و از فیلترهای تنفسی استفاده می‌کنند، ماسک‌های تنفسی این افراد در معرض آلودگی‌های بیشتری قرار دارد؛ بنابراین ممکن است کارتریج فیلتر ماسک تنفسی پس از چند روز آلوده شود و نیاز به تعویض داشته باشد. قیمت ماسک ایمنی باتوجه‌به کارکردی که دارد چندان گران نیست و استفاده از ماسک تنفسی در محیط‌های آلوده ضروری است.

تنفس سخت؛ از نشانه‌های زمان تعویض فیلتر ماسک شیمیایی

به‌طور معمول کارشناسان ایمنی پیشنهاد می‌کنند با توجه به‌شرایط محیط، امکان تعویض ماسک از چند روز تا چند ماه وجود دارد. طول عمر فیلتر یا کارتریج انواع ماسک صنعتی بستگی به تعداد دفعات استفاده از ماسک تنفسی، ماده مورد نظر و شرایط محیط کار دارد. زمانی که گردوخاک یا سایر مواد آلوده به اسفنج‌های فیلتر تنفسی بچسبند، نفس کشیدن سخت خواهد شد.

 در این هنگام فضای کمتری برای حرکت هوا از طریق فیلتر وجود دارد و مقاومت تنفسی افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه باید بدانید که زمان تعویض فیلتر ماسک شیمیایی فرا رسیده است. همچنین به نحوه قرار گرفتن ماسک تنفسی روی صورت دقت ویژه‌ای داشته باشید. اگر ماسک تنفسی مناسب صورت شما نباشد یا موهای سر و صورت در کار ماسک تداخل ایجاد کند، در خطر تنفس گازهای سمی قرار خواهید گرفت.

زمان تعویض فیلتر انواع ماسک شیمیایی

استشمام بوهای شیمیایی؛ بهترین زمان تعویض فیلترهای ماسک شیمیایی

در زمان استفاده ماسک‌های تنفسی می‌توانید به‌راحتی از سلامت آن مطلع شوید. در زمان استفاده از فیلترهای شیمیایی، معمولا افراد هیچ بویی از محیط را حس نخواهند کرد و فیلترهای استاندارد کلیه بوهای ناخوشایند و سمی را فیلتر می‌کند. اگر در سلامت انواع فیلتر ماسک شیمیایی شک دارید، به‌وسیله عطر یا ادکلن سلامت فیلتر را تست کنید. به‌‌این‌صورت که در محیط امن و غیرکارگاهی مقداری عطر در فضا بزنید و از ماسک شیمیایی استفاده کنید.

اگر بوی عطر به مشامتان رسید زمان تعویض فیلتر فرا رسیده است، در غیر این‌صورت فیلتر ماسک هیچ مشکلی ندارد. پیشنهاد می‌کنیم هنگام تعویض فیلتر ماسک شیمیایی، ماسک را نیز شستشو دهید و آن را تمیز کنید. این کار باعث حفظ بهداشت و ایمنی ماسک می‌شود و همچنین موجب افزایش عمر مفید ماسک و فیلتر آن خواهد شد. حتما قبل از شستشو، دستورالعمل تمیز کردن و شستشوی ماسک و فیلتر آن را با دقت مطالعه کنید.

زمان‌بندی ایده‌آل تعویض فیلتر ماسک شیمیایی 

زمان تعویض فیلتر ماسک‌های شیمیایی به‌نوع آلاینده و شدت آلودگی هوا مرتبط است و به‌طورکلی باید زمان تعویض فیلتر را بر اساس راهنمایی تولید کننده ماسک و شرایط محیطی در نظر گرفت. در این بخش یک جدول استاندارد برای زمان تعویض فیلتر ماسک های شیمیایی بر اساس نوع آلاینده‌ها را مشاهده خواهید کرد:

  • آلاینده‌هایی با ذرات بزرگ‌تر از 10PM؛ مدت زمان تعویض فیلتر 7 الی 10 روز
  • آلاینده‌هایی با ذرات بزرگ‌تر از 2.5PM؛ مدت زمان تعویض فیلتر 3 الی 7 روز
  • آلاینده‌هایی به اندازه ذرات نانو؛ مدت زمان تعویض فیلتر 2 الی 3 روز
  • گازهای سمی و به‌شدت خطرناک؛ مدت زمان تعویض فیلتر هر 8 ساعت یکبار 

توجه داشته باشید زمان‌های تعویض فیلتر در شرایط آلودگی استاندارد نوشته شده است. در زمانی که آلودگی بیش از حد مجاز باشد، زمان تعویض فیلتر ماسک شیمیایی کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین همیشه به زمان تاریخ تولید و تاریخ انقضای فیلتر ماسک توجه داشته باشید و هرگز از فیلتر تنفسی با تاریخ منقضی استفاده نکنید.

اهمیت تعویض به‌موقع فیلتر ماسک شیمیایی

در هنگام استفاده از ماسک شیمیایی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید بدانید، زمان تعویض فیلتر ماسک شیمیایی خواهد بود. دانستن زمان تعویض فیلترهای تنفسی نکته‌ای مهم برای حداکثر ایمنی و حفاظت افراد در برابر گردو‌غبار و گازهای شیمیایی است. اگر در یک محیط پرگردوغبار مانند کارخانه سیمان یا حتی آزمایشگاه‌های صنعتی کار می‌کنید، لزوم استفاده از ماسک‌های تنفسی امری ضروری است. با رعایت نکاتی ایمنی کوچک در محل کار سلامتی افراد به‌خوبی تضمین خواهد شد.

ماه ایمن؛ فروشگاهی برای خرید انواع ماسک صنعتی با فیلترهای استاندارد

در این مقاله در رابطه با بهترین زمان تعویض فیلتر انواع ماسک شیمیایی صحبت کردیم و اشاره‌ای به استانداردهای ماسک‌های شیمیایی داشتیم. به‌طورکلی تعویض فیلتر ماسک‌های شیمیایی به‌ محیط و شرایط استفاده از ماسک بستگی دارد. در برخی موارد ممکن است از یک ماسک شیمیایی ماه‌ها بتوانید استفاده کنید و در شرایطی دیگر بعد از چند ساعت فیلتر ماسک را باید تعویض کرد. همچنین برای تعویض فیلتر ماسک‌های شیمیایی از دستورات سازندگان ماسک نیز پیروی کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای خرید ماسک صنعتی و انواع تجهیزات ایمنی فردی و ترافیکی، محصولات فروشگاه ماه ایمن را مشاهده کنید. فروشگاه ماه ایمن با 40 سال سابقه در زمینه فروش تجهیزات ایمنی، بهترین خدمات و پشتیبانی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. ارسال سریع کمتر از 24 ساعت و تضمین سلامت و اصالت کالا در کنار ضمانت 7 روز بازگشت کالا از مهم‌ترین امتیازات ویژه خرید از فروشگاه ماه‌ ایمن هستند.

نظرات بینندگان