arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۳ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۱

افرادی که دچار کم خونی هستند چگونه روزه بگیرند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
-محبوبه بوری:یک متخصص خون شناس گفت :روزه داری با توجه به شدت کم خونی متفاوت خواهد بود.

به گزارش انتخاب به نقل از قدس ، دکتر افشین طبایی انکولوژیست و هماتولوژیست در خصوص روزه‌داری در ایام ماه مبارک رمضان گفت: کم خونی‌ها بویژه کم خونی فقر آهن از جمله شایعترین بیماریهای خونی هستند.

دکتر طبایی اظهار داشت:چون در کم خونی شدید گرسنگی و تشنگی بر شدت ناتوانی فرد به خصوص در زنان که بیشتر از پایین بودن فشار خون هم شاکی هستند می‌افزاید و تحمل آن را در فصول گرم سال دشوار می‌کند در نتیجه در صورت عدم تحمل نباید این افراد روزه بگیرند.
وی تصریح کرد:برغم اینکه کم آبی غلظت خون و در نتیجه خطر بروز لخته را افزایش می‌دهد بنابراین در پرکاریهای مغز استخوان نظیر افزایش پلاکت و غلظت خون که خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد، فرد نباید روزه بگیرد اما در بسیاری دیگر از بیماریهای خونی می‌توان با مصرف داروهای تجویزی در نوبتهای افطار و سحر روزه گرفت.
این پزشک متخصص همچنین افزود:چون بیشتر داروهای شیمی درمانی دفع کلیوی دارند و کم‌آبی سبب سمیت کلیوی و اقتباس دارو در بدن می‌شود در نتیجه بیماران مبتلا به بیماریهای بدخیم نظیر افرادی که از سرطانهای خون رنج می‌برند نیز نباید روزه بگیرند.
همچنین گرچه گرفتن روزه در بیماران مبتلا به سرطانهای پیشرفته نیز بدلیل ناتوانی، ضعف عمومی و بی‌اشتهایی مجاز نمی‌باشد اما از دیدگاه دکتر طبایی بیماران مبتلا به سرطانهایی که سبب بروز ناتوانی عمومی در فرد نمی‌شود هم‌چنین بیماران جوان و نیز در فواصل بین شیمی درمانی تحت نظر پزشک معالج روزه‌داری اشکالی ندارد.
از دیدگاه وی تصمیم گیری در خصوص روزه داری با توجه به شدت کم خونی متفاوت خواهد بود.

نظرات بینندگان