arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۰۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۷ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۸ فروردین ۱۴۰۲؛ از واکنش خرازی درباره به حاشیه رفتن وزارت خارجه تا ارائه  طرحی در مجلس برای ایجاد محدودیت و سقف در مذاکرات احیای برجام 

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تکذیب ضرب و جرح آمر به معروف در «باغ دولت‌آباد»
معاون دادستان یزد گفت: پس از بحث و جدل میان چند نفر از آمرین به معروف با اعضای یک خانواده، خانمی که اصطلاحا آمر به معروف بود، به سمت یکی از آقایان که به فیلمبرداری این خانم معترض بوده، حمله‌ور می‌شود و درگیری متقابلی رخ می‌دهد. وی ادامه داد: گرچه دادگستری مطابق قانون از آمرین به معروف حمایت می‌کند لیکن در این قضیه بی‌تدبیری مشهود است و مراتب قانونی و شرعی امر به معروف و نهی از منکر رعایت نشده است.


اولیانوف: امریکا و سه کشور اروپایی تمایل خود را برای از سرگیری اجرای برجام از دست داده اند
میخائیل اولیانوف سفیر ونماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در گفت‌وگو با روزنامه ایزوستیا روسیه اظهار داشت: مذاکرات وین همچنان در بن بست است، اما طرف‌های غربی از اعلام «مرگ» آن خودداری می کنند. به نظر می رسد که شانس تکمیل روند مذاکرات همچنان وجود دارد، اما احتمال آن بسیار کم است.


نامه بایدن به کنگره درباره حمله هوایی به مواضع شبه‌نظامیان در سوریه
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه ۲۵ مارس (۵ فروردین) در نامه‌ای رسمی کنگره ایالات متحده را از تصمیم خود در خصوص حمله هوایی علیه نیروهای شبه‌نظامی وابسته به ایران در سوریه مطلع کرد. رئیس جمهوری آمریکا در پیام خود با بیان اینکه این حملات جان پرسنل ایالات متحده و ائتلاف را در معرض تهدید قرار داده بود، گفت: «آمریکا آماده انجام اقدامات بیشتر برای مقابله با تهدیدات یا حملات علیه نیروهای آمریکایی است.»


وزرای خارجه ایران و سعودی در ماه رمضان دیدار می‌کنند
ریاض روز دوشنبه ۷ فروردین اعلام کرد که وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی به توافق رسیده‌اند که تا قبل از پایان ماه رمضان با یکدیگر دیدار کنند. مقامات سعودی گفته‌اند که این دیدار گام بعدی در راستای ازسرگیری روابط میان تهران و ریاض بعد از گذشت چندین سال است.


طرح جدید مجلس برای آموزش همگانی برای همه افراد و جریمه نقدی برای کسانی آموزش نمی بینند
در طرح جدید مجلس تحت عنوان نظام آموزش همگانی آمده است: دولت می‌تواند برای افرادی که بدون دلیل موجه از آموختن آموزش‌های اجباری در مهلت‌های قانونی خودداری نمایند تا زمان ارائه گواهینامه شرکت در دوره‌ها به تناسب، جریمه نقدی تعیین کند.


عضو کارگری شورایعالی کار: درباره مزد ۱۴۰۲ کارفرمایان از قبل با دولت بسته بودند
آیت اسدی (عضو کارگری شورایعالی کار) درارتباط با مزد ۱۴۰۲ و اعتراض به آن می‌گوید: ما نمایندگان کارگری به هیچ عنوان از مزد تصویب شده رضایت نداشتیم و نداریم. اتفاقات دلسردکننده بود؛ روند مذاکرات مزدی پرپیچ و خم و طولانی بود؛ کارفرمایان از قبل با دولت بسته بودند. در واقع قبل از جلسه نهایی دو طرف با هم توافق کرده بودند.


واکنش خرازی به برخی تحلیل ها درمورد به حاشیه رفتن وزارت خارجه
سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی پس از بازگشت از سفر به دمشق و لبنان در گفتگویی گفت: متأسفانه برخی افراد از اخبار این سفر سوءاستفاده کرده این سفر و سفر‌های آقای شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی را ناهماهنگ با وزارت خارجه تلقی کردند که نشان می‌دهد از برنامه‌های هماهنگ کشورمان در زمینه روابط خارجی ناآگاه هستند.


واکنش رئیسی به افزایش انتقادات به دولت
رئیسی گفت: بگذاریم کشور پیش برود. در دنیا اینگونه است که وقتی انتخابات می‌شود و یک نفر مسئولیت دارد یا دولتی سر کار می‌آید دیگران تلاش می‌کنند آن دولت موفق شود و آن بخش بتواند کارها را انجام بدهد نه اینکه با قلم زدن‌های بیجا، حرف زدن‌های نادرست، مردم را ناامید و دل آنها را خالی کنیم. ایجاد یاس کردن که هنر نیست.


دستور رئیس قوه قضاییه برای برخورد با هر نوع ناهنجاری که سبب آزردگی مردم مؤمن می‌شود
رئیس دستگاه قضا با اشاره به مقوله ناهنجاری‌های اجتماعی، یادآور شد که ضابطین موظف هستند با جرم مشهود و هر نوع ناهنجاری که خلاف قانون و شرع است و در ملاء‌عام رخ می‌دهد و سبب آزردگی مردم مؤمن می‌شود، برخورد کنند و موارد را برای رسیدگی به مراجع ذی‌صلاح قضایی ارجاع دهند و مراجع قضایی نیز باید در رسیدگی به این قبیل پرونده‌ها اهتمام داشته باشند.


ارائه  طرحی در مجلس برای ایجاد محدودیت و سقف در مذاکرات احیای برجام 
امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در گفتگو با الجزیره درباره برنامه هسته ای گفت: ما متعهد به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم. وی درباره مذاکرات احیای برجام نیز اظهار داشت: طرحی در مجلس ارائه شده که مذاکرات هسته ای، سقف تعیین می کند. درهای گفتگو همواره باز نمی ماند.


مصر به گردشگران ایرانی ویزا می‌دهد
وزیر گردشگری مصر از صدور روادید برای گردشگران ایرانی خبر داد. وی اعلام کرد که قاهره در راستای جذب گردشگر، تسهیلات جدیدی برای کسانی که خواهان سفر به مصر هستند می‌دهد.وزیر گردشگری مصر تاکید کرد که شهروندان ایرانی تنها از طریق شرکت های گردشگری می توانند وارد مصر شوند و در حال حاضر تنها می توانند به جنوب سینا سفر کنند.


خودرو‌های سواری از قاعده واردات خودرو‌های دست دوم حذف شد
با وجود اینکه در مصوبه کمیسیون تلفیق به صراحت به خودروهای سواری با کمتر از ۵ سال کارکرد در کنار انواع خودرو به منظور صدور مجوز واردات اشاره شده بود که بخش مربوط به خودروهای سواری در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ حذف شده است.


احمد خاتمی: حجاب آقایان این است که لباسی با آرم و علامت بیگانه نپوشند
خاتمی با بیان اینکه بانوان باید از حجاب به عنوان یک نعمت استفاده کنند و حجاب آقایان این است که لباسی که با آرم و علامت بیگانه و لباس تنگ نپوشند که خلاف عفاف است، گفت: زکات جمال و زیبایی که خداوند به انسان داده این است که عفت و پاکدامنی را در جامعه گسترده کنید.


نتانیاهو تصویب اصلاحات قضایی را به تعویق انداخت
نخست وزیر اسرائیل در سخنانی خطاب به معترضان تاکید کرد که دست از اصلاحات قضایی نخواهد کشید اما فعلا تصویب آن را به تعویق می اندازد. او تأکید کرد که به درخواست‌ها برای کاهش تنش میان دو طرف در اسرائیل گوش می‌دهد.

نظرات بینندگان