arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۴۷۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۱

تازه‌ترين تصاوير دريافتي از مریخ: چشم‌انداز كوهستاني سیاره سرخ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ناسا چشمگيرترين تصاوير دريافتي تا كنون از لحظه فرود كاوشگر «كنجكاوي» بر روي سطح مريخ و نماهايي از كوهستان درون دهانه مقصد آن را منتشر كرد.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دوربين HiRISE مدارگرد اكتشافي مريخ كه براي مشاهده فرود كنجكاوي در جايگاه قرار گرفته بود، دو و نيم دقيقه سقوط آزاد كاوشگر 2.5 ميليارد دلاري ناسا از ميان جو مريخ توسط بزرگترين چتر نجات جهان تصاويري را به تصوير كشيده است.

اين فيلم با جدا شدن سپر حرارتي محافظتي مريخ‌نورد آغاز و با برخاست غبار در زمان فرود كنجكاوي توسط كابل درون دهانه گيل پايان يافته است.

اين تصوير يك دقيقه پيش از فرود به سطح را نشان مي‌دهد و كاوشگر كنجكاوي در اين تصوير هنوز پوسته پشتي خود را كه بخشي از فضاپيماي بزرگتر حامل آن در سفر طولاني 566 ميليون كيلومتري به مريخ است نگه داشته است.

از ديگر تصاوير منتشر شده توسط اين سازمان مي‌توان به تصاوير سياه و سفيد دانه‌دار از شنهاي مريخي و كوهستان شارپ در غروب خورشيد در اين دهانه اشاره كرد.

كاوشگر كنجكاوي پس از سفري هشت ماه و نيمه صبح روز دوشنبه با موفقيت بر سطح سياره سرخ فرود آمد. اين كاوشگر با سرعت 21 هزار كيلومتر در ساعت با جو مريخ برخورد كرده و سپس به آرامي توسط جرثقيل آسماني در دهانه بزرگ گيل وارد شد.

در پي اين فرود، كنجكاوي اولين تصوير را از محل جديد خود به زمين ارسال كرده و همچنين در پيامي در سايت توئيتر، فرود موفق خود را مخابره كرد.

اين موفقيت شادي و هيجان بسياري در ميان حاضران در آزمايشگاه پيشرانش جت ناسا برپا كرد. در اين ميان استيو اسكويرز، دانشمند سياره‌يي دانشگاه كرنل نيز حضور داشت كه ماموريت كاوشگر موفق قبلي در سال 2004 را رهبري كرده بود.

در اين زمان اسكويرز يك نقش پشتيبان را اجرا كرده و با ديگر محققان به مشاهده فرود كاوشگر كنجكاوي نشست.

حقايق جالب در مورد مريخ

ميانگين فاصله مريخ تا خورشيد 227.8 ميليون كيلومتر است. با قطر 357 هزار كيلومتر،‌ سياره سرخ اندازه اي حدود نصف زمين دارد.

آب‌وهواي مريخ بسيار سرد بوده و در حدود 65 - درجه سانتيگراد است. گرانش در اين سياره بسيار كم و در حدود 40 درصد زمين است. جو اين سياره نيز بسيار رقيق بوده و فشار آن يك درصد زمين است و به دليل وجود 95 درصد دي‌اكسيد كربن در آن، براي انسان مضر است.

مريخ از بزرگترين كوهستان منظومه شمسي موسوم به كوهستان المپ كه يك آتشفشان خاموش است برخوردار است. رنگ قرمز اين سياره به دليل وجود اكسيد آهن است كه سطح آنرا پوشانده است. ميزان يخ زيادي در قطب‌هاي مريخ وجود دارد كه در صورت ذوب شدن آنها،‌ آب با عمق 11 متر تمام سطح سياره را خواهد پوشاند.

از اهداف مهم مريخ‌نورد كنجكاوي در سياره سرخ، بررسي امكان وجود حيات ميكروبي در گذشته يا حال آن است.

محل فرود در نزديكي استواي مريخ به اين دليل انتخاب شد كه نشانه‌هايي از آب در مناطق مختلف آن شناسايي شده كه يكي از ملزومات حيات محسوب مي‌شود.

هدف كنجكاوي بررسي عناصر اوليه لازم براي حيات از جمله كربن، نيتروژن، فسفر، سولفور و اكسيژن بوده و به دنبال ريزموجودات فسيلي يا زنده در مريخ نخواهد بود.

كوهستان شارپ با ارتفاع پنج كيلومتر در مركز دهانه گيل، مقصد نهايي كنجكاوي خواهد بود. اطلاعات ماهواره‌يي نشان داده كه رسوبات موجود در دامنه اين كوهستان احتمالا نمايشگر وجود آب هستند.

تصوير جدايي سپر حرارتي از كاوشگر كنجكاوي در زمان فرود به مريخ

حركت شنهاي مريخي در زمان نزديكي كاوشگر كنجكاوي

فرود موفق كاوشگر كنجكاوي بر سطح مريخ

تصاوير ابتدايي كاوشگر كنجكاوي از سطح مريخ

سقوط آزاد كاوشگر كنجكاوي در جو مريخ

تصوير سقوط آزاد كاوشگر كنجكاوي در جو مريخ با چتر نجات



نظرات بینندگان