arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۱

معاون دفتر رهبری: ‌مساله‌ ما حمایت از تمامی اقدامات دولت سوریه نیست/هدف غربی‌ها سوریه نیست ایران است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی گفت: باید در مساله سوریه از ساده انگاری پرهیز شود؛ چرا که در یک شرایط کاملا حساس قرار داریم.

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در سخنانی در نشست تحلیلی سوریه؛ اسطوره‌ مقاومت و پایداری که در صدا و سیما برگزار شد مهمترین مساله در بحث سوریه را روشن کردن افکار عمومی دنیا نسبت به توطئه‌ای دانست که در این کشور صورت می‌گیرد.
وی افزود: این توطئه در مساله‌ مصر، یمن، تونس شکست خورده است و سعی دارد انتقام همه‌ آنها را در سوریه یک جا بگیرد.
اهم سخنان معاون امور بین الملل دفتر مقام معظمر رهبری می‌آید:
•‌مساله‌ ما حمایت از تمامی اقدامات دولت سوریه و مباحث داخلی آن نیست. مباحث داخلی را مردم سوریه خودشان باید تصمیم‌گیری کنند، ما از اصلاحات بشار اسد حمایت می‌کنیم و در مسائل خارجی نیز از ایستادگی دولت سوریه در خط مقاومت دفاع می‌کنیم.
•آنچه در بحرین اتفاق می‌افتد این است که در صحنه معارضه اکثریت مردم هستند و وقتی ملک حمد گفت که مخالفینش اندک هستند مردم به خیابان‌ها آمدند که اکثریت قریب باالتفاق را شامل می‌شدند و حتی از اهل سنت در تظاهرات شرکت کردند.
•اما در سوریه با وجود جنگ رسانه‌ای که وجود دارد همسر امیر قطر در سایت خود نوشت که اگر همین امروز در سوریه انتخابات شود 55 درصد مردم این کشور به اسد رای خواهند داد و به بقیه دیگران رای می‌دهند.
•تفاوت دیگر این دو کشور این است که در بحرین از ابتدا که تظاهرات آغاز شد مردم روشی مسالمت آمیز در پیش گرفتند اما در سوریه از همان روز ا ول تظاهرات با مانور نظامی و درگیری مسلحانه مواجه بود و بعد تظاهرات به کلی از دست رفت و به مبارزه مسلحانه تبدیل شد.
•در بحرین با وجود آنکه مخالفان دولت اکثریت قاطع را تشکیل می‌دهند اما به دنبال مذاکره با دولت هستند ولی در سوریه معارضه حاضر به مذاکره با دولت نیست؛ چرا که معارضه از سوی دولت‌های خارجی و منطقه حمایت می‌شود. بحرینی‌ها به دنبال گرفتن حقوق اولیه‌شان یعنی حق رای هستند. اما در سوریه می‌گویند اگر پیروز شوند می‌خواهند با اسراییل رابطه برقرار کنند و ارتباطشان را با ایران و حزب‌الله قطع کنند.
•باید از جزیی‌نگری پرهیز و در یک تحلیل کلان مساله را ببینیم. نماینده‌ روسیه نیز پیش از این گفته است که اهداف کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه سوریه نیست بلکه ایران است و در یک سندی میت‌ رامنی، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا گفته است برای ما سوریه پلی است برای این که به ایران برسیم. چرا که ایران یکی از بخش‌های مختلف فتح مقاومت است.
•ممکن است در بحث سوریه در بخش‌هایی عملکرد این دولت اشکال داشته باشد اما مهم هدف دولت است و جریان حاکم بر سوریه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
 

نظرات بینندگان