arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۸۳۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۹ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۱

لاوروف: مسکو به خاطر عدم آمادگی غرب برای توافق در خصوص سوریه نگران است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : « ریا نووستی»/ "سرگی لاوروف" (Sergey Lavrov) وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری در هلسینکی پایتخت فنلاند اظهار داشت عدم آمادگی شرکای غربی برای توافق در خصوص مساله سوریه  به شدت موجب نگرانی مسکو است.

وی گفت: "وقتی که ما پیشنهاد کرده بودیم که قطعنامه حاوی یک جمله پیرامون سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شود و این جمله در راستای تایید اعلامیه ژنو به عنوان اساسی برای مذاکرات آینده در خصوص این کشور باشد، کشورهای غربی به ما گفتند که این اعلامیه ابرام خود را از دست داده است و این در حالی که از زمان تصویب آن به اتفاق ارا اندکی بیش از یک ماه گذشت".

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: "ما موافقت دولت سوریه با اعلامیه ژنو را به دست آورده ایم و اما همکاران غربی ما کوچک ترین تلاشی در این جهت به انجام نرسانده و حتی بیش از آن، همه گروه های مخالف دولت سوریه به طور علنی این سند را رد کردند".

"سرگی لاوروف" با یاد آوری این که همه اعضای "گروه اقدام" برای سوریه متعهد شده اند هم از دولت و هم از اپوزیسیون این کشور طلب کنند که به خشونت پایان داده و به گفتگو در باره تشکیل دولت انتقالی بنشینند، تصریح کرد: "این یگانه راه کاری است که می تواند به حل صلح آمیز بحران سوریه و جلوگیری از به بار آمدن تلفات جدید در این کشور منجر شود".

یادآور می شود کنفرانس "گروه اقدام" برای سوریه روز 30 ماه ژوئیه در ژنو با حضور "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (روسیه، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، چین، فرانسه)، اتحادیه عرب، ترکیه، عراق، کویت، قطر و "کاترین اشتون" نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی برگزار شده و شركت كنندگان در آن در باره تشكيل دولت انتقالی در سوريه با شرکت تمام طرفها به توافق دست یافتند.

نظرات بینندگان