arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۵۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۰ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۳

قوانین عجیب فرانسه؛ از ممنوعیت برهنگی در خانه تا مخالفت والدین با ازدواج فرزندان

قدمت برخی متون حقوقی فرانسه که هنوز اعتبار دارند، به چند صد سال می‌رسد و بنابراین بسیاری از آن‌ها با آن که ممکن است کاملا منسوخ به نظر بیایند، اما دست کم روی کاغذ هنوز وجود دارند. امروز بیش از ده هزار قانون در فرانسه در حال اجراست، اما بسیاری از آن‌ها قدیمی‌اند یا با آن که مصداق دارند، مورد ارجاع قرار نمی‌گیرند. برای مثال، طبق قانونی متعلق به سال ۱۸۰۰ زنان حق پوشیدن شلوار را نداشتند. در آن قانون آمده بود که «هر زنی بخواهد لباس مردانه بپوشد، باید برای دریافت مجوز به اداره پلیس مراجعه کند». طبعا در دهه‌های اخیر هیچ کس به این قانون زن‌ستیزانه نه تنها استناد، بلکه توجه هم نمی‌کرد، تا این که متن آن در سال ۲۰۱۳ برای همیشه لغو شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قدمت برخی متون حقوقی فرانسه که هنوز اعتبار دارند، به چند صد سال می‌رسد و بنابراین بسیاری از آنها با آن که ممکن است کاملا منسوخ به نظر بیایند، اما دست کم روی کاغذ هنوز وجود دارند.
 
امروز بیش از ده هزار قانون در فرانسه در حال اجراست، اما بسیاری از آنها قدیمی‌اند یا با آن که مصداق دارند، مورد ارجاع قرار نمی‌گیرند. برای مثال، طبق قانونی متعلق به سال ۱۸۰۰ زنان حق پوشیدن شلوار را نداشتند.
 
در آن قانون آمده بود که «هر زنی بخواهد لباس مردانه بپوشد، باید برای دریافت مجوز به اداره پلیس مراجعه کند». طبعا در دهه‌های اخیر هیچ کس به این قانون زن‌ستیزانه نه تنها استناد، بلکه توجه هم نمی‌کرد، تا این که متن آن در سال ۲۰۱۳ برای همیشه لغو شد.
 
از آنجا که در فرانسه دست شهرداران برای قانونگذاری محلی تا حدودی باز است، شهرداران برخی شهرهای کوچک نیز گاه احکام و بخشنامه‌های غیرعادی صادر می‌کنند.
 
نگاهی بیندازیم به برخی قانون‌ها و فرمان‌های عجیب و غریب که هنوز هم گاهی در فرانسه معتبر است.
 
برهنگی در خانه
 
بر اساس ماده ۳۲-۲۲۲ قانون مجازات فرانسه، برهنگی افراد در خانه به طوری که از بیرون دیده شوند، ممنوع است و در صورت مشاهده فرد در چنین شرایطی، جریمه ۱۵ هزار یورویی با یک سال حبس در انتظار اوست.
 
توجیه قانونگذار برای این قانون آن است که این امر گرچه در مورد فضای داخلی خانه فرد صدق می‌کند، اما خانه مکانی است که بالقوه «در دسترس عموم است» و بنابراین هر گونه «ارتکاب آشکار عمل جنسی واقعی یا متظاهرانه» در آن ممکن است «در معرض دید دیگران گذاشته شود».
 
ازدواج با محارم و استثنا توسط رئیس جمهور
 
برابر ماده ۱۶۳ قانون مدنی فرانسه، ازدواج بین عمو یا دایی با خواهرزاده یا برادرزاده و عمه یا خاله با برادرزاده یا خواهرزاده خودش ممنوع است. اما بر اساس ماده بعدی این قانون، رئیس جمهور می‌تواند به طور استثنایی به افراد اجازه این کار را بدهد.
 
مخالفت والدین با ازدواج فرزند
 
بر پایه ماده ۱۷۳ قانون مدنی فرانسه، «پدر و مادر و در نبود آنها، پدربزرگ و مادربزرگ یا اجداد می‌توانند با ازدواج اولاد خود، حتی اگر بالغ باشند، مخالفت کنند».
 
الکل سر کار
 
در قانونی که مربوط به این موضوع است، نوشته شده است که «هیچ نوشیدنی الکلی در محل کار مجاز نیست». این بدان معنی است که این نوشیدنی‌ غیر مجاز هستند، مگر اینکه در مقررات داخلی شرکت خلاف آن ذکر شده باشد.
 
غذا روی میز کار
 
آن گونه که در ماده ۱۹-آر۴۲۲۸ قانون کار فرانسه آمده، غذا خوردن «در اماکن اختصاص یافته به کار» غیرقانونی است، مگر اینکه از بازرس کار معافیت داشته باشید.
 
آهنگ فرانسوی در رادیو
 
به طور کلی رادیوها در فرانسه باید از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب از میان آهنگ‌هایی که پخش می‌کنند، دست کم ۷۰ درصد را به آهنگ‌های فرانسوی اختصاص بدهند.
 
اما این قانون استثنا هم دارد و برای برخی شبکه‌ها اصلا اعمال نمی‌‌شود.
 
بر پایه ماده ۲۸ قانون آزادی ارتباطات به تاریخ ۳۰ سپتامبر ۱۹۸۶، ایستگاه‌های رادیویی خصوصی باید حداقل ۴۰ درصد از آهنگ‌هایی که پخش می‌کنند به زبان فرانسوی یا به یکی از زبان‌های محلی باشد که در فرانسه متکلم دارد.
 
نام ناپلئون برای خوک
 
برابر قوانین فرانسه، گذاشتن نام «ناپلئون» برای خوک شدیدا منع شده است. بدیهی است که هدف از این اقدام پرهیز از خدشه‌دار شدن چهره این امپراتور عهد کهن است.
 
بشقاب پرنده ممنوع
 
در اکتبر ۱۹۵۴، بسیاری از ساکنان شهر کوچک شاتودوپاپ در جنوب فرانسه خیال کردند که اشیاء پرنده ناشناس را دیده‌اند. در پاسخ، شهردار آن زمان دستوری مبنی بر ممنوعیت «پرواز، فرود و برخاستن هواپیماهای موسوم به بشقاب پرنده یا سیگار پرنده در محدوده استحفاظی» این شهر را صادر و اعلام کرد متخلفان از این دستور «با مجازات توقیف فوری» روبرو خواهند شد.
 
شهردار فعلی می‌گوید به این قانون دست نمی‌زند زیرا این داستان به معروفیت شهر کمک کرده است.
 
پارکینگ برای گوزن‌های بابانوئل
 
از سال ۱۹۹۹، اعضای شورای شهر سن‌ژم-سور-لوآر در نزدیکی شهر آنژه فرانسه، دستوری صادر کردند که برابر آن، گوزن‌های شمالی که سورتمه بابانوئل را می‌کشند، اجازه دارند تا به صورت رایگان در مکان ویژه‌ای در این شهر که برای آنها در نظر گرفته شده پارک کنند.
 
این فرمان هنوز به قوت خود باقی است.
 
پشه ممنوع
 
در ژوئیه ۲۰۱۸، شهردار بریوله که آن هم در نزدیکی آنژه است، پس از شکایات ساکنان شهر، شهردار حکمی را مبنی بر ممنوعیت پشه در شهر خود صادر کرد. به گفته او، این راهی کنایه‌آمیز برای پاسخ به همشهریان ناراضی‌اش بوده تا نشان دهد که شهرداری در برابر این پدیده طبیعی ناتوان است.
 
الزام به شاد بودن
 
در سال ۲۰۱۹، شهردار اسار-آن-بوکاژ واقع در استان وانده فرانسه، برای تبلیغ جشنواره موسیقی «ویل آن ژوآ» («شهر در شادی») که در شهرش برگزار می‌‌شد، حکمی صادر کرد که به موجب آن شهروندان ملزم شدند از ۵ تا ۱۱ اکتبر «هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب روحیه خوب داشته باشند» و «دست کم روزی ده نفر را بخندانند».
 
شهردار در آن زمان گفت: «ما پلیس را در جریان این حکم قرار دادیم. طبعا قرار نیست پلیس کسی را جریمه کند، اما پیشگیری می‌کند و به مردم می‌گوید تا حد امکان خوشحال باشند و لبخند بزنند.»
 
منبع: یورونیوز
نظرات بینندگان