arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۵۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۹ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱

چطور خودروهاي عرضه شده از انبار دلالان سر درمي‌آورد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو هيات علمي دانشگاه علامه معتقد است: تا زمانيكه ارتباط بين مثلث خودروساز، دلال و افراد تاثيرگذار بر روند تعيين قيمت خودرو برقرار است، بازار خودروهاي داخلي روي آرامش را نخواهد ديد.

به گزارش انتخاب ، علي خاكساري در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: در فرايندي كه قيمت‌گذاري خودرو تحت تاثير برخي افراد ذي‌ نفوذ قرار دارد نبايد انتظار ثبات قيمت خودروهاي داخلي را داشت.

وي با بيان اينكه در وضعيت فعلي كميته قيمت‌گذاري و سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان به جاي موافقت با افزايش قيمت خودروهاي داخلي بايد به بررسي نقش دلالان و واسطه‌ها بپردازند، خاطرنشان كرد: سازمان حمايت به عنوان نهاد ناظر بازار بايد به‌طور شفاف اعلام كند كه چطور خودروهاي عرضه شده از سوي خودروسازان سر از بازار آزاد و انبار دلالان در مي‌آورد؟

عضو هيات علمي دانشگاه علامه ادامه داد: اگر به جاي حل ريشه‌اي اين مشكل بخواهيم گراني‌ها و نوسانات بازار خودرو را به وسيله افراد مرتبط با خودروسازان و صاحبان منافع مديريت كنيم بايد در انتظار آشفتگي بيشتر قيمت‌ها در اين بازار باشيم.

خاكساري افزود: ‌خودروسازان چندين سال است كه از يك پروسه تكراري و نخ نما شده براي افزايش قيمتها استفاده مي‌كنند به‌گونه‌اي كه هر زمان لازم ديدند، با كاهش عرضه موجب افزايش و آشفتگي قيمتها در بازار شده و پس از آن نيز از طريق افراد مرتبط مجوز افزايش قيمت را متناسب با نرخ‌هاي بازار كسب مي‌كنند تا دور بعدي كاهش عرضه و رشد قيمتها فرا برسد.

وي با بيان اينكه اين رفتار خودروسازان با توجيه حفظ صنعت خودرو و اشتغال موجود در آن صورت مي‌گيرد، تصريح كرد: چنين رفتاري بيشتر از آنكه بيانگر نگراني‌ها از اشتغال كارگران ايراني باشد بازتاب منافع عده‌اي خاص در اين صنعت است.

به گفته عضو هيات علمي دانشگاه علامه، شكستن انحصار صنعت خودرو موجب حل ريشه‌اي مشكلات اينچنيني و ثبات قيمت انواع خودرو خواهد شد.

به گزارش ايسنا، اخيرا دبير انجمن خودروسازان ايران از فعال شدن دستهاي پنهان صنعت خودرو و ارتباط بين سيستم فروش برخي خودروسازان و دلالان و واسطه‌هاي بازار خبر داده است.

در اين ميان در حاليكه برخي نمايندگان مجلس و كارشناسان صنعت خودرو برخورد با خودروسازان متخلف و جلوگيري از افزايش قيمت خودرو را خواستار شده‌اند، جلسه كميته قيمت‌گذاري خودرو براي تصميم‌گيري در خصوص مباحث مرتبط با قيمت اين محصول برگزار خواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
بی ماشین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
0
1
وقتی اجازه میدن یه نفر (((فقط یه نفر)))200 ماشین تندر 90 اسم نوسی کنه ....بقیشو خودتون حساب کنین...
بی ماشین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
0
0
من میگم چرا یک نفر اجازه داره تعداد زیاد ماشین اسم بنویسه..؟؟؟!! وقتی دست اینارو باز مذارن همین ها لازم نیست دلال باشن ..دلال میشن..
نظرات بینندگان