arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۵۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۱

حمله ایسنا به فارس: فارس خبرگزاری امنیتی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ايسنا نوشت:

در حالی که فرافكني يك خبرگزاري وابسته به نهادهاي نظامي و امنيتي 9 ماه پیش به تفصیل و مستند در خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) منتشر شد، متاسفانه بار دیگر خبرگزاري مذكور اقدام به تكرار فرافكني عجيب خود نمود.

سال گذشته در روزهاي آغازين بهمن ماه بود كه شمس‌الدين حسيني - سخنگوي اقتصادي دولت - در سخناني درباره بازار سكه و ارز از يك جريان رسانه‌يي سخن گفت كه با فضاسازي و استفاده از ارسال پيامك، مي‌خواهد در بازار اخلال ايجاد كند. به گفته‌ شمس‌الدين حسيني، وجود احتكار در بازار ارز و نيز فعاليت يك جريان رسانه‌يي مخرب، عامل اصلي افزايش قيمت‌ها بوده كه با همكاري وزارت اطلاعات اين دو جريان درحال خنثي ‌شدن هستند. ساعاتي از اين اظهارات نگذشته بود كه ضمير مرجعش را پيدا كرد؛ و يك خبرگزاري وابسته به نهادهاي نظامي و امنيتي در مطلبي عجيب به نقل از يك سايت بي نام و نشان به دفاعي منفعلانه از خود پرداخت.

اقدام اين خبرگزاري كه به‌شكل جالبي با توضيحاتي قسم‌گونه سعي داشت اين اتهام را از جانب خود رد كند درحالي صورت گرفت كه مروري بر اخبار موجود در آرشيو اين خبرگزاري نشان مي دهد كه اين رسانه به‌شكلي مشتاقانه، بر پيش‌بيني افزايش نرخ سكه تا مرز يك ميليون تومان در روزهاي قبل از آن خبر داده بود. اين خبرگزاري در تاريخ يك بهمن ماه در شرايطي كه هنوز سكه در مرز 800 تومان بود با يك دلال ارز وابسته به شهرداري از يك ميليوني شدن سكه در روزهاي آتي خبرداد!

در اين گفت‌وگو، شخصي به نام علي حسيني قطع پيش فروش سکه بانک مرکزي و اعلام ‌شرايط پيش‌فروش جديد با افزايش قيمت را در افزايش افسار گسيخته قيمت‌ها موثر دانست و گفت: پيش‌بيني‌ها اين بود که تا پايان سال قيمت سکه به يک ميليون تومان برسد،اما با وضعيت کنوني به نظر مي‌رسد اين رکورد تا پايان هفته جاري ثبت شود!

درحالي اين خبرگزاري در فرار رو به جلو خود سعي داشت انتشار خبر مورد اشاره را به ايسنا نسبت دهد كه مروري بر خبرهاي ايسنا در همه روزهاي قبل و بعد از آن در اين حوزه نشان‌گر دو نكته بود:يكي تلاش براي جلوگيري از التهاب روزافزون بازار، دوم تاكيد بر انتشار خبرهايي با فعل «شد» و نه مانند خبرهاي خبرگزاري يادشده بر مبناي فعل «مي‌شود»، به‌منظور پرهيز از مشاركت و تاثيرگذاري غيرمطلوب در شرايط بازار. اما در همين زمان و اتفاقا يك روز قبل از خبر مورد تاكيد اين خبرگزاري، همان‌گونه كه در بالا آمد، اين خبرگزاري در گفت‌وگو با فردي كه او را كارشناس اقتصادي معرفي كرد، افتخار پيش‌بيني سكه يك ميليوني را به‌نام خود ثبت كرد. يك جست‌وجوي اينترنتي ساده از نام كارشناس مورد ادعا اين متن را به‌همراه مي‌آورد:

مرد جواني که مقامات دولتي او را پشت پرده اخلال‌گري در بازار طلا مي‌دانند، يک معامله‌گر حرفه‌اي بورس است که 34 سال دارد و خيلي‌ها او را مغز متفکر تأمين منابع مالي شهردار تهران مي‌دانند. «....» - كارشناس مورد نظر اين خبرگزاري -، از 25 سالگي وارد معاملات سهام واوراق بهادار شده و اکنون يکي از معامله‌گران حرفه‌اي اوراق آتي در بورس کالا و حراج‌هاي سکه و شمش طلا در بانک کارگشايي است.

اين فرد در واقع همان كسي است كه چندي پيش اعلام شد با خريد انبوه سكه موجب اختلالاتي در بازار سكه شده بود و روزنامه رسمي دولت نيز از او انتقاد كرده و رييس‌جمهور نيز به‌صراحت درباره او سخن گفته بود.

اما دليل فراكني مجدد اين خبرگزاري چيست ؟

رييس‌جمهور در نشست خبري روز سه شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار اين خبرگزاري كه پرسيد "دلار از 900 تومان به چهار هزار تومان رسيده است و اين چه اقتصادي است كه با يك پيامك زير و رو مي‌شود؟" گفت:شما شش ماه عملكرد دوستان را روي ميز بگذاريد و بررسي كنيد. جنگ رواني شش ماهه بوده است. من مثال زدم كه در روز تعطيل به طور وسيع پيامك منتشر شده است. اين گزارش رسمي وزارت اطلاعات و مخابرات است.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه "انتقاد من دلسوزانه است"، خطاب به خبرنگار اين خبرگزاري خاطرنشان كرد:بحث‌هاي من از روي دشمني نيست و كسي نبايد روي شاخه بنشيند و آن را ببرد. شخص شما مطرح نيست كه الان دفاع مي‌كنيد. شما در خبرگزاري يك خبرنگار هستيد و كارتان را خوب انجام مي‌دهيد پس خطاب من، شما نيستيد اما همين الان عدد چهار هزار تومان را شما مطرح كرديد بدون اينكه توجه داشته باشيد اين يك جنگ رواني است. جنگ رواني شاخ و دم ندارد.

وي با اشاره به اينكه طبيعي است عده‌اي با دولت مخالفت كنند و ما نمي‌‌گوييم چرا مخالف هستيد، گفت: باز تاكيد مي‌كنم مساله شخص جنابعالي نيست اما رفتار روشن است كه برخي رسانه‌ها مقابل دولت هستند. من، احمدي‌نژاد، تنها كسي در كشور هستم كه شما مي‌توانيد در مقابل او چنين صحبت كنيد. اگر كسي ديگر است اسم ببريد.

احمدي‌نژاد در ادامه با اشاره به اينكه تازگي‌ها مطرح كردند كه رييس‌جمهور نمي‌خواهد عمل كند و رها كرده است، گفت:شما با دشمن همراهي كرده‌ايد. مشكل پيدا شده است و باز هم فحشش را هم به رييس‌جمهور مي‌دهيد. به لطف خدا از اين عرصه عبور خواهيم كرد. دشمن به جايي نخواهد رسيد ولي با اين روش يك دبيرستان دو كلاسه را نمي‌توان اداره كرد.

وي با بيان اينكه "شش ماه بازار را به هم مي‌ريزند و حالا مي‌گويند چرا رييس‌جمهور درست نمي‌كند" گفت: مردم بي‌جهت در فشار هستند كه بخشي از آن توسط دشمن و جنگ است اما بخش زيادي از آن تحميلي به مردم است چون خيلي‌ها نمي‌توانند معامله و خريد و فروش كنند پس همه بايد كمك كنند و نگذارند كشور آسيب ببيند.

يادآوري اين نكته هم خالي از لطف نيست كه در انبوهي ارسال انواع پيامك هاي خبري كه باعث سردرگمي مخاطبان شده است ، خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ترجيح داده است كه اساساً ارسال پيامك نداشته باشد و لابد متوجه هستند كه كساني كه در روز تعطيل ارسال انبوه پيامك داشته اند و در كارتون اخير خود هم عملاً ارسال پيامك را پذيرفته اند بايد پاسخگو باشند نه اين خبرگزاري كه فاقد سيستم ارسال پيامك است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
5
8
ارسال خبرفارس براساس خبرایسنا بوده مستندخبرش هم هست
نظرات بینندگان