arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۱

حال زائران ایرانی در سوریه خوب است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: زائران گروگان گرفته شده ایرانی در سوریه همگی در حال حاضر سالم هستند و این اطمینان از طرف مقامات سوری نیز به مقامات کشورمان داده شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، عوض حیدر‌پورشهرضایی با بیان این‌ که بسیاری از پروژه‌های مصوب شده سفرهای استانی رئیس جمهور هنوز اجرایی نشده است، گفت: احمدی‌نژاد در اجرای قوانین به هیچ عنوان برنامه‌ای حرکت نمی‌کند.

وی افزود: نمایندگان در این مسئله به مشکلات اقتصادی دقت کنند و احمدی‌نژاد را سر خط بیاورند و وی را مکلف کنند که برنامه‌ای و قانونی حرکت کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به طرح مهر ماندگار احمدی‌نژاد اشاره کرد و تصریح کرد: رئیس جمهور و اطرافیانش هنوز برای نمایندگان مشخص نکرده‌اند که هزینه انجام پروژهایی که قرار است در مهر ماندگار آن‌ها را عملیاتی کنند از کجا تامین خواهد کرد.

نماینده شهرضا و سمیرم سفلی در خانه ملت بیان کرد: رئیس جمهور باید شفاف و روشن به نمایندگان توضیح دهد که هزینه‌های انجام پروژه‌های مهر ماندگار را از کجا می‌خواهد تامین کند و کدام پول را قرار است بدون مصوبه مجلس خرج کند.

وی افزود: اگر احمدی‌نژاد بخواهد هزینه‌های پروژه‌های مهر ماندگار را از مابه التفاوت فروش ارز به قیمت دولتی و آزاد در پروژه‌های مهر ماندگار هزینه کند باید در وحله اول این پول را به خزانه واریز کرده و سپس با ارائه لایحه به مجلس از نمایندگان اجازه برداشت از خزانه بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه گفت: به نظر من احمدی‌نژاد خارج از قوانین مصوب و خارج از لایحه بودجه و قانون بودجه هر اقدامی انجام داده خلاف قانون عمل کرده و حتما در این زمینه باید پاسخگو باشد و مجلس هم در این زمینه باید جدی برخورد کند.

وی در رابطه با اینکه زمان زیادی تا پایان عمر دولت دهم باقی نمانده است و مجلس چه زمانی می‌خواهد با رفتارهای غیر قانونی رئیس جمهور برخورد کند خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه نمایندگان مجلس مصمم هستند تا با بی‌قانونی‌های احمدی‌نژاد برخورد کنند و جلوی تخلفات ایشان و وزاری اقتصادی را بصورت جدی بگیرند.

حیدر‌پور درراستای ارجاع تخلفات دولت به دستگاه قضا گفت:نمایندگان در هر موردی که بدانند تخلف از قانون است آن تخلف را بر اساس ماده ۲۳۳ به دستگاه قضا ارجاع خواهند داد و مجلس نهم نیز تاکنون یک تخلف از دولت به دستگاه قضا برای رسیدگی ارائه کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در رابطه با نقش مجلس در کاهش قیمت دلار در کشور گفت: نمایندگان مجلس با سوالات و تذکرات باید بر اجرای قوانین و مصوبات دولت و تیم اقتصادی وی نظارت دقیق انجام دهند.

نماینده شهررضا و سمیرم سفلی در ادامه بیان کرد: نمایندگان باید در سال آینده برای رای دادن به کابینه جدید دقت لازم را انجام دهند و تحت تاثیر نیروی بیرونی قرار نگیرند و توجه کنند که اگر فردی واقعاً صلاحیت ندارد به وزارت انتخاب نکنند مثلا در این شرایط فعلی غضنفری که بازرگانی بود آمد و شد وزیر صنعت تجارت و معدن و برداشت من این است که صلاحیت ندارد که بر پست وزارت باقی بماند چرا که دیدگاه ایشان واقعا بازرگانی است و رفتار‌های وی امروز تولید را به فلاکت رسانده است.

وی افزود نمایندگان در این چند ماه باقی مانده از عمر دولت دهم نمی‌توانند کار خاصی را انجام دهند لذا باید هوشیار باشند که و برای انتخاب کابینه بدی با چشم باز رای بدهند و آدم‌هایی را که اصلا نمی‌شناسیم وارد دولت نکنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه در طول ۳۴ از عمر انقلاب افرادی هستند که برای ملت و همه نمایندگان شناخته شده هستند گفت: ما باید بدانیم که پس از سی سال به افراد نوظهور برای وزارت اعتماد نکنیم و به آن‌ها رای ندهیم.

حیدر‌پور دررابطه با آزادی زائران ایرانی که در سوریه به گروگان گرفته شده‌اند گفت: کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی زمینه آزادی این زائران بسیار پیگیر است و از همه ظریفت ایران از نظر وزارت امورخارجه تجار و بازرگانان و وزرایی که کار اقتصادی در سوریه انجام می‌دادند استفاده کرد است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: تاکنون اقدامات ما به این نتجه رسیده است که توانسته‌ایم جان این ۴۸ زائر را حفظ کنیم تا معارضین با دولت سوریه به توافقاتی دست پیدا کنند و ما معتقدیم هر زمان که معارضین با دولت سوریه به توافق برسند زائران ایرانی را آزاد خواهند کرد.

وی بیان کرد: زائران گروگان گرفته شده ایرانی در سوریه همگی در حال حاضر سالم هستند و این اطمینان از طرف مقامات سوری نیز به مقامات کشورمان داده شده است و بر سر این زائران معامله‌ای انجام نخواهد شد و سالم به آغوش ملت باز خواهند گشت.

نماینده سمیرم و شهررضا با بیان اینکه در اروپا بسیاری از کشور‌ها دوست و دوستدار ایران هستند گفت: ایران در داخل ظریفت‌ها و پتانسیل‌هایی دارد که می‌توانیم بر روی آن‌ها در زمینه برقراری روابط با اروپا کار کنیم و باید بین ایران و مجموعه کشورهای اروپایی شرایط متعادلی را ایجاد کنیم.
نظرات بینندگان