arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۵۲۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۱ - ۲۱ مهر ۱۳۹۱

ایرانی‌ها چگونه از طریق کشورهای دیگر به حج مي‌روند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علاوه بر حدود 75 هزار نفری که امسال از کشورمان برای انجام اعمال مناسک حج ابراهیمی در عربستان حضور می‌یابند، 3 هزار نفر ایرانی هم از طریق کشورهای دیگر به این جمع می‌پیوندند.

به گزارش شفقنا، سیستم اعزامی ایرانیان از طریق کشورهای دیگر به مدینه و مکه به این شكل است، برخی از کاروان‌های ایرانی که براساس توانایی‌ها و استانداردهایی، از سازمان حج و زیارت مجوز دریافت می‌کنند، پذیرای ایرانیان خارج از کشور می‌شوند و از این راه درآمد قابل توجهی هم کسب می‌کنند، چون هزینه‌ها را به دلار و یورو دریافت می‌کنند.

این کاروان‌ها نماینده‌هایی در اروپا و غرب دارند و متقاضیان به آژانس‌های آن‌ها که از کشور میزبان هم مجوز دارند مراجعه کرده، برای این منظور ثبت نام و نفری 10 تا 15 هزار دلار پرداخت می‌کنند، چون در صورت عزیمت غیرکاروانی، یافتن هتل قابل اسکان در مدینه و مکه در این ایام، با دشواری در حد محال ممکن همراه خواهد بود. مرحله‌ی بعد، دریافت رواديد از طریق سفارت کشور عربستان در آن‌ کشور مبدا است که خیلی وقت‌ها با همکاری سفارت ایران محقق می‌شود. البته سفارتخانه‌های ایران در سایر کشورها معمولا برای کارمندان خود و خانواده‌هایشان رواديد می‌گیرند و تعدادی هم برای کارمندان بانک‌ها، مدرسه‌ها و فرهنگیان ایرانی خارج از کشور که در هر نوبت حدود 50 رواديد برای آنان صادر می‌شود.

البته طبیعتا صدور رواديد در موسم عمره بسیار سهل‌تر است تا موسم حج تمتع. ضمن آن‌که در حال حاضر اعطای رواديد عربستان به سفارتخانه‌های ایران در خارج در دو سه سال اخیر و با توجه به فعل و انفعالات سیاسی رخ داده تقریبا متوقف شده است. اساسا در شرایط سخت سیاسی صدور این رواديدها هم متوقف می‌شود؛ اما سابق بر این حتا برخی از زائران حرم حضرت زینب (س) در سوریه سفر خود را طوری تنظیم می‌کردند که به موسم حج متصل شود و از طریق این کشور بتوانند به عربستان سفر کنند. حتا در برخی کشورها مانند سوریه چند نفر بودند که در این زمینه کاسبی برای خود ترتیب داده بودند و درآمدهای قابل توجهی با همکاری برخی کارمندان سفارتخانه عربستان کسب می‌کردند.

به هر حال بسیاری از ایرانیانی که تاکنون دفعات متعددی در سرزمین وحي برای حج تمتع حضور داشته‌اند، در فهرست سفرهای خود، مرتبه‌ای را هم از این طریق قسمت حضور یافته‌اند.

انتهای پیام

نظرات بینندگان