arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۲۳ مهر ۱۳۹۱

نظر حسن روحانی در مورد کاندیداتوری هاشمی ، ناطق و دولت وحدت ملی/ مردم از بس حرف شنیده‌اند خسته شده‌اند/مردم دلار نمی‌خواهند، صداقت می‌خواهند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسن روحانی با اشاره به نفوذ یک پهپاد متعلق به حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی گفت: اسراییلی‌ها با تمام ادعایی که در زمینه هوایی و پوشش راداری دارند اما این هواپیما توانست وارد خاک آنها و منطقه بسیار حساس شود و ضربه سخت و حیثیتی برای اسراییل به همراه داشت و علامت خوبی برای حزب‌الله در خاورمیانه بود.

به گزارش انتخاب، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه واکنش ایران به تحریم‌های یک جانبه احتمالی آینده اتحادیه اروپا چه خواهد بود؟ گفت: این تحریم ‌ها در چارچوب سازمان ملل نیست و یک جانبه است و اساسا نادرست است. اساسا سازمان تجارت جهانی برای این ایجاد شد که مسائل سیاسی و تحریم‌ها وارد بحث تجارت نشود. اما کاری که امروز انجام می‌گیرد خلاف مقررات تجارت آزاد و بین‌المللی است. اگر اروپا نقطه نظری دارد باید آنرا به شورای امنیت ببرد و یک جانبه نباید تحریم‌ها را اعمال کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در ایران و آمریکا دیدگاهی درباره‌ مذاکرات دو جانبه میان دو کشور برای حل مسائل مطرح شده است گفت: ما با آمریکا در مذاکرات 1+5 در حال صحبت هستیم اگر بحث آنها هسته‌یی است زمینه این کار در مذاکرات مربوطه وجود دارد اگر می‌خواهند مسائل مسالت‌آمیز حل شود این زمینه وجود دارد. الان هم عملا در مذاکرات ایران و 1+5 بیشترین مخاطب ایرانیان آمریکایی‌ها هستند اگر حسن نیت داشته باشند مذاکرات محل مناسبی برای حل مسائل است.

روحانی خاطرنشان کرد: در عین حال بحث هسته‌یی تنها با مذاکره قابل حل است و نمی‌تواند با تحریم و تهدید حل فصل شود دیر و یا زود باید در یک مذاکرات جدی بحث هسته‌یی حل شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا با سخت‌تر شدن شرایط و فضای مذاکراتی امکان حل و فصل مساله به طور مسالمت‌آمیز وجود دارد؟ گفت: ایران قدم‌های خوبی را برداشته است و آنها باید پاسخ مثبت دهند صحبتهایی که مسوولان مذاکراتی مطرح می‌کنند و یا سخنگوی وزارت خارجه به آن اشاره کرده است پیشنهادهای خوبی هستند یعنی راه‌هایی برای مذاکره و حل و فصل مساله وجود دارد اما غرب باید در برابر این فضای بوجود آمده واکنش مثبت و مناسب از خود نشان دهد. فکر نکنند با فشار و تهدید مساله هسته‌یی حل می شود آنها تاکنون بیشترین بها را به تهدید و فشار داده‌اند اما باید بهای اصلی را به مذاکره دهند.

وی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی درباره مواضع ترکیه نسبت به سوریه گفت: مواضع ترکیه نسبت به سوریه مناسب یک همسایه مسلمان نیست بلکه بیشتر به عنوان یک عضو پیشتاز در ناتو است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا می‌شوید گفت: حالا وقت برای این صحبتها زیاد است و از پاسخ بیشتر خودداری کرد.

روحانی درباره‌ی کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی وناطق نوری در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: اینهای که نام می‌برید گفتند که نمی‌آیند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر بخواهید پس از 7 سال به دولت فعلی نمره دهید چه نمره‌ای خواهید داد گفت: من معلم نبوده‌ام که بتوانم نمره بدهم.

وی درباره طرح دولت وحدت ملی هاشمی رفسنجانی گفت: اصل وحدت ملی خواست همه است، اما دولت وحدت ملی یعنی افکار و جناح‌های مختلف در آن حضور داشته باشند دولتی در شرایط فعلی می‌تواند موفق باشد که فراجناحی باشد.

وی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی درباره حضور اصلاح ‌طلبان در انتخابات آینده گفت: هر مقدار حضور همه گروه‌ها بیشتر و رقابتی باشد انتخابات پرشور تر خواهد بود و معتقدم همه افراد و گروه‌ها باید در انتخابات حضور فعال داشته باشند. برنامه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات را باید از خودشان بپرسید.
نظرات بینندگان