پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : خودروهای چانگان نخستین محصولات وارداتی به بازار ایران در دور جدید واردات خودرو بودند. نخستین سری این خودروها چانگان CS35 تیپ 2 و 3 بود. سایپا مدتی بعد، کراساوور بزرگتر و مجهزتر چانگان CS55 را نیز در بازار ایران عرضه کرد. بااینحال به نظر میرسد سایپا در تحویل چانگان به مشکل خورده است. اخیراً، متقاضیان خرید چانگان CS35 و چانگان CS55 از سایپا بهدلیل تحویلندادن خودروهایشان ابراز نارضایتی کردهاند.
دلیل تأخیر در تحویل چانگان CS35 و چانگان CS55
«مهدی آقاطاهریان»، معاون بازاریابی و فروش سایپا، در واکنش به انتقادات خریداران چانگان، از تحویل این خودروها تا شهریور 1403 خبر داده است. به گفته او، وقفه در واردات و تأیید استانداردها از دلایل تأخیر در تحویل مدلهای وارداتی چانگان بوده است. خودروهای وارداتی چانگان با مدل 2023 استانداردها را کسب کرده بودند اما مدلهای جدیدتر 2024، باید تأییدیه استاندارد را کسب کنند. به گفته آقاطاهریان، هماکنون تأییدیههای خودروهای چانگان با مدل 2024 نیز دریافت شده است و این خودروها بهزودی تحویل مشتریان خواهند شد. از مجموع ۶ هزار دستگاه تعهدشده، حدود ۱۲۰۰ دستگاه وارد پارکینگهای سایپا شده، ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه نیز پلاک شده و درحال تحویل به مشتریان است.
برنامه سایپا برای رفع تعهدات معوق
سایپا خرداد 1402 میزبان هزاران متقاضی جدید در قالب سامانه یکپارچه بود. بااینحال در روند تولید و عرضه خودروهایش، عملکرد ضعیفی داشت. نتیجه این عملکرد تعهدات معوق 40 هزار دستگاهی سایپا در پایان سال 1402 بود.
پس از تغییر مدیریت سایپا در آخرین ماه 1402، تلاشها برای تبدیل تعهدات آغاز شد. به گفته معاون بازاریابی و فروش سایپا، میزان تعهدات معوق این شرکت اکنون به 12 هزار دستگاه کاهش یافته است. سایپا امیدوار است در یک ماه آینده با همکاری تأمینکنندگان و تیم تولید میزان تعهدات معوق به صفر برسد. هدفی که تنها راه تحقق آن تولید انبوه خودروهای سفارشگذاریشده در سامانه یکپارچه است.