arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۶۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۱

دولت در بودجه 91صرفه جویی 20 درصد صرفه جویی داشته

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کسري از ويژگي‌هاي بودجه 91 است اما هنوز رقم دقيق آن از سوي دولت اعلام نشده و مسئولان با تاکيد بر اين ‌که اعداد مهم نيستند از کاهش 20 درصدي بودجه دستگاه‌هاي اجرايي خبر مي‌دهند.

به نوشته روزنامه ابتکار گزارش عملکرد بودجه در 9 ماه سال جاري نيز نشان مي‌دهد که بودجه عمراني کمتر از بودجه جاري تحقق يافته است و تراز عملياتي نيز منفي شده است در حالي که دولت بايد بتواند ميزان منابع و مصارف خود را متناسب کند.

بودجه امسال از نظر منابع يا همان درآمدها بالغ بر 5 ميليون و 665 هزار و 618ميليارد و 35 ميليون ريال و از حيث مصارف يا هزينه‌ها بالغ بر 5 ميليون و 665 هزار و 618 ميليارد و 35 ميليون ريال است. در قانون بودجه سال 1391کل کشور که با نفت 85 دلاري و دلار 1226 توماني بسته شده و بودجه عمراني دولت با عنوان تملک دارايي‌هاي سرمايه اي 38 هزار و 252 ميليارد تومان، منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌هاي نفتي 61 هزار و 55 ميليارد تومان، درآمدهاي مالياتي دولت 45 هزار و 772 ميليارد تومان، درآمد دولت از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها 66 هزار ميليارد تومان و حقوق کارمندان دولت تحت عنوان جبران خدمات کارکنان 31 هزار و 374 ميليارد تومان تعيين شده است.

همچنين جمع کل بودجه 302 دستگاه اجرايي کشور در سال 1391 مبلغ 164 هزار و 417 ميليارد و 760 ميليون و صد هزار تومان اعلام شده است 20 درصد آن رقمي معادل 32 هزار و 883 ميليارد و 541 ميليون و 220 هزار تومان خواهد شد.

اما در اين باره رحيم ممبيني، معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور در گفت‌وگو با ايسنا، درباره چگونگي کاهش 20 درصدي هزينه دستگاه‌هاي اجرايي در سال جاري اعلام کرد: تلاش اين است که در همه حوزه‌ها 20 درصد صرفه‌جويي در هزينه‌هاي جاري داشته باشيم و اين ميزان براي دستگاه‌هاي مختلف، متفاوت است به طور مثال اعتبارات صندوق‌هاي بازنشستگي و يا ساير تعهدات بايد به طور کامل پرداخت شود.

ممبيني با اشاره به اينکه در کلان تلاش ما اين است که 20 درصد صرفه جويي صورت بگيرد و تا کنون اين موضوع را مديريت کرده‌ايم، خاطرنشان کرد: تا کنون که تخصيص 9 ماهه را به خزانه اعلام کرده‌ايم اين 20 درصد صرفه‌جويي رعايت شده اما ميزان آن متفاوت است.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي با اشاره به اينکه در برخي موارد کمتر از 50 درصد و در برخي موارد 100 درصد تخصيص داده‌ايم، گفت: با توجه به اولويت‌ها و حسب مورد و نوع مصارف که از جنس قطعي يا غير قطعي است تخصيص‌ها صادر مي‌شود.

اما روز گذشته رئيس خزانه‌داري کل کشور و معاون بودجه‌ي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهوري براي ارائه گزارش عملکرد 9 ماهه بودجه سال جاري در مجلس شوراي اسلامي حاضر شدند.

بر اساس گزارش عملکرد 9 ماهه بودجه 91، اعلام شده که در حوزه‌ي درآمدها تحقق نسبي و رضايت‌بخشي اتفاق افتاده است و روند خوبي در بخش تامين منابع طي شده و در بخش هزينه‌ها هم هزينه‌هاي جاري با روند قابل قبولي اختصاص پيدا کرده است اما تحقق بودجه‌ي عمراني کمتر از بودجه‌ي جاري بوده است و رضايت‌بخش نيست.

در عين حال غلامرضا تاجگردون به ايسنا اعلام کرده که تراز عملياتي و هزينه‌اي بودجه شش ماه اول سال جاري بالاي 300 هزار ميليارد تومان منفي است و اين بدان معناست که دولت هزينه‌هاي جاري را از درآمدهاي نفت تامين کرده است.

به گفته او به دليل کاهش درآمدهاي دولت در سال جاري،افزايش هزينه‌هاي جاري در کنار کاهش هزينه‌هاي عمراني،‌ تراز عملياتي دولت بيشتر از گذشته منفي شده است که در مقايسه با شش ماه اول سال 90 حکايت از وجود اختلاف فاحشي دارد.نايب رئيس کميسيون برنامه و بودجه با بيان اينکه تراز عملياتي بودجه از از 100 هزار ميليارد تومان در سال 84 به 300 هزار ميليارد تومان در سال جاري رسيده است، معتقد است: اين ارقام نشان مي‌دهد که مصارف جاري دولت از درآمد نفت تامين مي‌شود، عددي که روز به روز بزرگتر مي‌شود و امسال نيز به واسطه کاهش پرداختي‌هاي عمران و افزايش پرداختي‌هاي جاري اين تراز منفي بيشتر شده است.

بر اين اساس همچنان دولت رقم کسري بودجه خود را اعلام نکرده و بر عدم ارائه متمم به مجلس اصرار مي‌ورزد و اعلام مي‌کند که متمم وقتي معنا پيدا مي‌کند که بخواهيم مصارف و يا منابع جديدي تعريف کنيم.
نظرات بینندگان