arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۶۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۶ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۱

آقای ضرغامی «یاد خدا» چه شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الف نوشت:

الان بالغ بر یک ماه است که تنها برنامه معارفی زنده و هفتگی رسانه ملی بنا به دلایلی نامعلوم روی آنتن نرفته است. این برای رسانه ملی که هفته گذشته نشست ۶ ساعته ای درباره ساختار و محتوای برنامه های مذهبی با بزرگان این حوزه برگزار کرده اصلا مطلوب نیست! مدیر شبکه اول سیما درباره حواشی مربوط به این برنامه در گفتگویی با خبرگزاری فارس گفته بود: اگر حال مجری برنامه بهتر نشود این برنامه با مجری دیگری روی آنتن می رود.

از سوی دیگر مجری این برنامه در هفته های گذشته در شهرستان های مختلفی برنامه های متعددی را اجرا کرده و خبر آن در رسانه های اینترنتی نیز منعکس شده، حالا جای این سوال باقی است که چه شده که رسانه ملی برنامه «یاد خدا»یش را فراموش کرده و حتی آن را با اجرای فردی دیگر هم روی آنتن نمی برد؟

این نیمی از داستان است، تهیه کننده برنامه «یاد خدا» ۴شنبه اعلام کرد که با شبکه اول سیما تسویه کرده است! او گفته ۳۰ برنامه را روی آنتن بردیم و دیگر کار را تحویل دادم و از آینده برنامه هم خبری ندارم!

به همین راحتی و به همین سادگی، یکی از پربیننده ترین برنامه​های معارفی سیما، از آنتن حذف می​شود!

این یعنی رسانه ملی با وجود این همه ادعای برنامه ریزی و کادرسازی همچنان بر اساس «فرد محوری» حرکت می کند و مشخص نیست چه زمانی قرار است برنامه هایش را محتوا محور و «برنامه مدار» کند. به عبارتی تصور کنید عادل فردوسی پور، یک هفته بیمار شود، برنامه «نود» روی آنتن نمی​رود! به همین سادگی...از سوی دیگر نیز رسانه ملی تکلیف خودش را با خودش هم روشن نمی کند، اگر این برنامه در کنداکتور پخش وجود دارد که باید پخش شود و اگر نیست هم مدیر شبکه یا مدیر گروه اعلام کند چنین برنامه ای نداریم! و به جای آن برنامه دیگری را روی آنتن می فرستیم!

سوال اینجاست که چرا رسانه ملی هنوز بر اساس آزمون و خطا حرکت می کند و برنامه​ها و برنامه ریزی هایش را بر اساس «نام» ها و «آدم»ها می چیند؟ مثلا یک نفر، یک سریال خوب تاریخی می​سازد، همین باعث می شود برای او چک سفید امضا کند که تا آخر عمر سریال تاریخی بسازد؛ خوب و بد بودنش زیاد مهم نیست، مهم این است که آن آدم بیاید بسازد. در اینجا آیا واقعا رسانه ملی توان ساخت و اجرای یک برنامه معارفی جدید را ندارد؟ یا اینکه با مجری برنامه رودربایستی دارد؟ یا اینکه آنقدر دست هایش خالی است که حتی نمی تواند برنامه دیگری را در جای خالی این برنامه روی آنتن بفرستد؟ س دانشگاه رسانه ملی چه فارغ التحصیلانی داشته که اگر برای یک مجری معارفی اتفاقی رخ دهد، کلا باید قید برنامه های معارفی را زد؟ آیا این بدان معنا نیست که رسانه ملی، اعتبارش را به آدم​ها داده و حالا آدم​ها، برای او اعتبار می​آورند و اگر به هر دلیل، آدم​هایش را از دست بدهد، اعتبارش نیز زیر سوال می​رود!

البته مطمئن باشید که در غیاب عادل فردوسی پور یا جناب گبرلو(مجری برنامه هفت) این برنامه ها با افراد دیگری هر طور شده، روی آنتن می رود اما در مورد برنامه​های معارفی این اتفاق تقریبا محال است؛ همه این ها به خاطر عدم اهمیت برنامه های معارفی در رسانه ملی است؛ برنامه های معارفی و همچنین دفاع مقدسی زیاد برای رسانه ملی اولویت ندارد و همچنین سودآوری نیز ندارد؛ پخش نشدن یک برنامه خوب و دلنشین البته در بدترین ساعت ۵شنبه شب ها زیاد کسی را اذیت نمی کند. و اصلا در این میان مخاطبی که جز شبکه قرآن، مامن دیگری برای یادگیری برخی معارف دینی ندارد، گویا تعطیلی تنها برنامه زنده و معارفی شبکه ملی سیمای جمهوری اسلامی ایران، اهمیتی ندارد.

هنوز هم معلوم نیست ما دیگر چه زمانی، «یاد خدا» را دوباره میهمان خانه هایمان خواهیم کرد...شاید هم اصلا برای هیچ کسی این مهمانی مهم نباشد! کما اینکه از الان باید غصه ماه مبارک را هم بخوریم که تلویزیون گویا کاملا دست و دلش خالی است

نظرات بینندگان