arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۸۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱

توليد خودرو نصف شد

اين در حالي است كه قيمت خودرو چندي پيش آزاد شد و خودروسازان توانستند اختيار قيمت‌گذاري را در دست بگيرند و حالا انتظار مي‌رود با نقدينگي كه از اين راه روانه خزانه شان شده توليد افزايش يابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنیای اقتصاد: آمار توليد 10 ماهه خودروسازان در حالي با تاخيري طولاني اعلام شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته تيراژ بازهم افت كرده و اين بار افتي نزديك به 50 درصد.

طبق آمار اعلامي و به‌رغم وعده مسوولان صنعت و معدن و تجارت مبنی بر جبران کسری تولید، سه خودروساز بزرگ كشور در 10 ماهه امسال تنها 602 هزار و 875 دستگاه محصول سواري به توليد رسانده‌اند كه اين آمار از افت 49 درصدي توليد خودرو در كشور نسبت به 10 ماه سال گذشته حكايت دارد.

در واقع تيراژ توليد خودروهاي سواري كشور در 10 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقريبا نصف شده است. اين افت نشان مي‌دهد خودروسازان داخلي هنوز نتوانسته‌اند به روزهاي خوب خود در توليد بازگردند. طبق آمار تفكيكي ايران خودرو در 10 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افتي 45 درصدي را به خود مي‌بيند و سايپا و پارس خودرو نيز به ترتيب 4/51 و 4/53 درصد كاهش توليد در بازه زماني موردنظر داشته‌اند.

خودروسازان بارها اعلام كرده‌اند دليل اصلي افت توليدشان مشكلات مالي است و چون نتوانسته‌اند پول قطعه‌سازان را سر وقت پرداخت كنند قطعه به دست آنها نرسيده و توليد پايين آمده است. اين در حالي است كه قيمت خودرو چندي پيش آزاد شد و خودروسازان توانستند اختيار قيمت‌گذاري را در دست بگيرند و حالا انتظار مي‌رود با نقدينگي كه از اين راه روانه خزانه شان شده توليد افزايش يابد.

حال بايد منتظر ماند و ديد در ماه‌هاي آينده آزادسازي قيمت خودرو مي‌تواند توليد را افزايش دهد يا اينكه خودروسازان بهانه‌هاي ديگري براي افت توليدشان خواهند تراشيد. كاهش توليد خودرو كه از ابتداي امسال آغاز شده تاثيري بسيار منفي بر بازار خودرو گذاشت و سبب شد قيمت‌ها حتي بيش از دو برابر نيز رشد كنند.

** تداوم افت پژو

اما نگاهي به جزئيات آمار توليد 10 ماهه خودروسازان بيندازيم و ببينيم سه خودروساز بزرگ كشور چه كارنامه اي را در اين بازه زماني و نسبت به مدت مشابه از خود به جا گذاشته‌اند.
طبق آمار ايران خودرو در توليد محصولات پژويي خود باز هم با افت در 10 ماه امسال روبه‌رو بوده است به نحوي كه پارس و 405 و 206 هر سه كاهش توليد داشته‌اند. در اين بين پژو 206 افتي 1/83 درصدي را تجربه كرده و ركورددار كاهش تيراژ به شمار مي‌رود.

206‌هايي كه ايران خودرو هم اكنون مشغول توليد آنها هستند مدل ايراني اين محصول به حساب مي‌آيند و احتمالا از سال بعد روانه بازار خواهند شد. ايران خودرو؛ اما در توليد پژو405 نيز كاهش توليدي 2/39 درصدي را به خود مي‌بيند و پارس نيز كه در سايت‌هاي شهرستاني اين شركت به توليد مي‌رسد نسبت به 10 ماه گذشته 4/27 درصد افت توليد داشته است. از پژو كه بگذريم ايران خودرو با افت توليد سمند نيز در بازه زماني موردنظر روبه‌رو بوده‌‌است.

اين خودرو 3/23 درصد كاهش تيراژ داشته و اين در شرايطي است كه خودرويي ملي محسوب مي‌شود. اوضاع ديگر محصول ملي ايران خودرو به نام رانا نيز چندان تعريفي ندارد و تيراژ آن هنوز به شش هزار دستگاه هم طي سال جاري نرسيده است. طبق آمار ايران خودرويي‌ها تنها پنج هزار و 402 دستگاه رانا را در 10 ماهه امسال به توليد رسانده‌اند حال آنكه قرار بوده تا پايان امسال 26 هزار دستگاه از اين محصول را به دست ثبت‌نام‌كنندگانش برسانند.

اما نگاهي نيز به آمار توليد تك شاسي بلند مونتاژي ايران خودرو بيندازيم. سوزوكي گرندويتارا كه در سايت خراسان ايران خودرو به مونتاژ مي‌رسد در 10 ماه امسال با افتي شديد در توليد روبه‌رو شده و تيراژ آن به نصف مدت مشابه سال گذشته رسيده است. ويتارا كه روزگاري 40 ميليون قيمت داشت حالا خودرويي بالاي 120 ميليون تومان به شمار مي‌رود.

از ايران خودرو بگذريم و به چند كيلومتر بالاتر برويم و ببينيم سايپايي‌ها در 10 ماه امسال چه كرده‌اند. آمار مي‌گويد توليد پرايد در مجموع 2/55 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت كرده و اين در حالي است كه هنوز هم پرتيراژترين خودرو توليد داخل به شمار مي‌رود. كاهش توليد بلايي به سر پرايد آورد كه اين خودرو در عرض چند ماه قيمتش دو برابر شد و حالا نزديك به 19 ميليون تومان مي‌ارزد.

پرايد مشتركا در سايپا و پارس خودرو به توليد مي‌رسد. ديگر محصول سايپا به نام تيبا نيز در 10 ماه امسال با افت توليد روبه‌رو بوده به نحوي كه تنها 17 هزار و 760 دستگاه از اين محصول طي 10 ماه امسال به توليد رسيده است.

اين آمار از افت 9/37 درصدي توليد تيبا نسبت به مدت مشابه سال گذشته حكايت مي‌كند. تيبا در سايت كاشان سايپا به توليد مي‌رسد و اولين محصول ملي اين شركت به شمار مي‌رود. سايپا در حال حاضر تنها همين دو محصول را به توليد مي‌رساند. اما زيرمجموعه سايپا يعني پارس خودرو نيز اوضاع و احوال مناسبي در توليد طي 10 ماه امسال نداشته است.

در بين محصولات اين شركت تنها مگان با رشد توليد روبه‌رو بوده و باقي خودروهاي پارس خودرو كاهش توليد را تجربه كرده‌اند. مگان كه حالا ديگر خودرويي بالاي 80 ميليون تومان به شمار مي‌رود در 10 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد رشد توليد داشته است. اين در حالي است كه نيسان تينا كاهشي 4/15 درصدي را به خود مي‌بيند و ماكسيما نيز تنها 643 دستگاه در 10 ماه امسال توليد داشته است.

به سراغ تندر-90 برويم محصولي كه مشتركا در ايران خودرو و پارس خودرو به توليد مي‌رسد و از افت توليد در امان نبوده است. طبق آمار در مجموع توليد تندر-90 طي 10 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/13 درصد افت كرده و به نظر مي‌رسد مشكلات مالي و عدم تامين به موقع قطعات دليل اصلي افت توليد تندر-90 باشد. تندر هم كه روزگاري قيمتي زير 15 ميليون داشت حالا به خودرويي نزديك به 40 ميليون تومان تبديل شده و ديگر كمتر كسي در خاطرش مانده كه قرار بوده اين محصول با قيمتي زير 10 ميليون تومان به دست مشتريان ايراني برسد.
نظرات بینندگان