arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۹۳۴۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
لیگ قهرمانان پیکارهای دیگر را نابود کرد

پلاتینی: لیگ اروپا جام قلب‌ها است/ فوتبال ورزش روبوت‌ها نیست + عکس

رییس فرانسوی اتحادیه فوتبال اروپا گفت: لیگ اروپا‌، جام قلب‌ها است و لیگ قهرمانان با توجه زیادی که به آن می‌شود، پیکارهای دیگر را کشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
 «میشل پلاتینی» اظهار داشت: لیگ اروپا، جام قلب‌ها است. برای کل اروپا است. در این جام هر تیمی می‌تواند برنده شود. لیگ قهرمانان از طریق توجه قدرتمندانه‌اش پیکارهای دیگر را کشته است. ما می‌خواهیم به لیگ اروپا همان بهای گذشته را بدهیم.

 

به گزارش انتخاب ورزشی، وی که که روزگاری در تیم‌ ملی فرانسه بازی می‌کرد و حتی همراه با آن قهرمان اروپا شد، در گفت‌وگو با خبرنگار نشریه بیلد آلمان به نکاتی چند اشاره کرد که به این شرح است:

آقای پلاتینی‌، در تاریخ 25 ماه مه (4 خرداد 92) و در فینال لیگ قهرمانان فصل جاری،‌ مایلید کاپ قهرمانی را به بورسیادورتموند دهید یا بایرن مونیخ؟!

معلوم نیست. این دو تیم در یک چهارم نهایی جام حذفی آلمان با هم مصاف دادند. در شرایط کنونی، هر دو جزو مدعیان قهرمانی هستند. اولی هوینس و راینهارد رائوبال،‌ مدیران بایرن و دورتموند در بازی هفته قبل دو تیم مقابل هم در جام حذفی آلمان در مونیخ، پیراهن‌های تیم‌شان را به من هدیه کردند. حالا از شما می‌پرسم طرفدار کدامیک باشم؟

 

 

اگر جانبداری نمی کنید شاید به این خاطر باشد که می خواهید لیگ اروپا را حذف کنید و لیگ قهرمانان را گسترش دهید.

نه. در این مورد رسانه‌ها گزارش‌های اشتباهی نوشته‌اند. ما فقط چند مورد را برای بررسی درنظر گرفتیم. در شرایط کنونی به خواسته اکثریت احترام می‌گذاریم و همین روند کنونی ادامه خواهد یافت. هیچ چیز هم تغییر نخواهد کرد.

 

در تصمیم‌گیری در این باره آیا باشگاه‌ها و فدراسیون‌های قوی و بزرگ، نقش بیشتری در تصمیم‌گیری خواهند داشت؟

در سازمان یوفا همه چیز با دموکراسی پیش می رود. وقتی نتوانیم به موضع مشترکی برسیم، بدیهی است همه چیز دست نخورده به قوت خودش باقی خواهد ماند. به این ترتیب فدراسیون‌های بزرگی مثل آلمان یا اسپانیا در تصمیم‌گیری‌ها قوی‌تر از ارمنستان و گرجستان نیستند. تمام 53 فدراسیون عضو یوفا، حق یکسانی دارند.

 

 

نظر خود شما در این مورد چیست؟

ببینید، لیگ اروپا، جام قلب‌ها است. برای کل اروپا است. در این جام هر تیمی می‌تواند برنده شود. لیگ قهرمانان از طریق توجه زیادی که به آن می‌شود، پیکارهای دیگر را کشته است. ما می‌خواهیم به لیگ اروپا همان بهای گذشته را بدهیم.

 

بحث برگزاری  جام ملت‌های 2020 در 13 کشور همچنان مطرح است؟

این موضوع ماجراجویی واقعا بزرگی است. در تکاپو هستیم آن را در قالبی جدید برگزار کنیم.

 

 

در سال 2015 برای ریاست فیفا نامزد می‌شوید؟

در این مورد باید خوب فکر کنم. همه چیز بستگی دارد که حوصله انجام چنین کاری داشته باشم یا نه. تا آن‌ موقع هنوز چند ماه فرصت دارم که تصمیم‌گیری کنم.

 

اگر رئیس فیفا شوید اجازه می‌دهید جام جهانی 2022 طبق تصمیم گرفته شده در کشور قطر برگزار شود؟

بله. با شوق بسیار چنین اجازه‌ای خواهم داد. من خودم به سود میزبانی قطر رای دادم.

 

 

پس می‌گذارید بی کم و کاست قطر برگزارکننده جام جهانی شود؟

بله البته. من تصمیم‌گیری در این مورد را با توجه به دلایل شخصی گرفتم. درست همان‌گونه که در مورد میزبانی جام جهانی 2018 رای دادم. تنها کسی بودم که از قبل گفتم به کدام کشورها رای خواهم داد. این دو کشور تاکنون برگزار کننده جام جهانی نبوده‌اند. من به دو شرط به قطری‌ها رای دادم که اول به خاطر گرما،‌ جام جهانی در زمستان برگزار شود. در گرمای بیشتر از 40 درجه به سختی می‌توان فوتبال درست و حسابی بازی کرد که این امر تحمل‌اش برای هواداران سخت است. شرط دوم این که همسایه‌های امیر نشین در این زمینه مشارکت کنند به طوریکه گویی کل منطقه میزبان جام است.

 

 

ملاقات شما با ساراکوزی، رییس جمهور سابق فرانسه و مقامات قطری در نوامبر سال 2010 یعنی یک ماه قبل از رای‌گیری بابت میزبانی جام جهانی، این ذهنیت را ایجاد کرد که شما در آنجا مجبور به دادن چنین رایی شدید.

نه. اینطور نیست. اصلا و ابدا چنین موضوعی در کار نبوده است. من دعوتی از سارکوزی برای صرف یک وعده ناهار داشتم اما در اصل در نشستی چند جانبه حضور یافتم. در آن نشست در عین تعجب فراوان، نخست وزیر قطر هم حضور داشت. خب، فهمیدم ماجرا چیست. من که نادان نیستم. صاف و صادق می‌گویم نیکولا سارکوزی از من در هیچ مقطعی نخواست به نفع قطر رای دهم. شاید چنین موضوعی در ذهن‌اش بود اما این اتفاق نیفتاد. هیچ فشاری علیه من برای دادن رای به نفع قطر وجود نداشت.

 

در این مورد چه می گویید که «لوران»‌ پسرتان برای شیوخ مالک تیم پاری‌سن‌ژرمن  کار می‌کند. متوجه‌اید که خود همین موضوع زمینه ساز برخی شایعات است؟

چنین حرف‌های درست نیست. لوران برای کمپانی تولید وسایل ورزشی در قطر کار می‌کند. او مطلقا با باشگاه و فوتبال سرو کار ندارد. او یک حقوق‌دان فوق‌العاده است که با این حرف‌ها لطمه می‌بیند. لوران خیلی دلش می‌خواست در عرصه فوتبال فعالیت کند اما این کار را به خاطر مسئولیتی که دارم انجام نداد. حال که حرف به اینجا رسید، بگذارید با شماها شوخی بکنم و بگویم در آن روزی که بخواهم رای‌ام را بفروشم، رقمش خیلی خیلی گران خواهد بود. (می‌خندد)

 

 

علیه خودتان کمپینی را نمی‌بینید؟

کمپین؟ چه کسی؟

حس می‌شود نبرد انتخاباتی مقابل سپ بلاتر، رییس فیفا مدت‌ها است که شروع شده؟

ما مناسبات خوبی با یکدیگر داریم اما بدیهی است در همه زمینه‌ها توافق نداریم. شاید در 5 درصد موضوعات نقطه نظرمان با هم متفاوت باشد.

 

مثل قضیه فن‌آوری خط دروازه که شما به عنوان به یک فرد طرفدار سنت‌ها مخالف اجرایش هستید؟

بله. من سنتی هستم. من اجازه ورود هیچ ماشینی را به فوتبال نمی‌دهم. اگر این طور باشد، کار به جایی خواهد رسید که گویی روبوت‌ها مقابل هم بازی می‌کنند. از این گذشته این فن‌آوری بسیار گران‌قیمت است. برای رقابت‌های اروپایی ما مجبور می‌شویم 50 میلیون یورو سرمایه‌گذاری کنیم اما ترجیح می دهیم از پروژه 5 داور در بازی حمایت کنیم. یعنی دو داور مخصوص دروازه را نیز به جریان بازی اضافه کنیم. در مورد انتخاب طرح استفاده از 5 داور یا فن‌آوری خط دروازه، بدیهی است هر فدراسیون خودش به تنهایی تصمیم‌گیری کند.

 

 

راستی، داستان اخلاق ورزشی در امور مادی یعنی کنترل مالی باشگاه‌ها هم امری سنتی است؟ واقعا با این طرح شیوخی که به تیمی مثل پاری‌سن‌ژرمن یا منچسترسیتی مرتب پول تزریق می‌کنند را از لیگ قهرمانان اروپا بیرون می‌اندازید؟

(با خنده) شاید هم بایرن مونیخ؟ اما جدی بگویم از ماه مه سال 2014 پروژه اخلاق ورزشی مالی به مورد اجرا درخواهد آمد. اگر تیمی خودش را با این شرایط وفق ندهد، ناگزیریم با آن خداحافظی کرده و هیچ بخششی هم در کار نخواهد بود. آنوقت من اصلا آدمی سنتی نخواهم بود بلکه به سبک آلمانی‌های اصیل عمل خواهم کرد.

 

نظرات بینندگان