arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳

تدوین پیش نویس توافق نهایی دشوارترین مرحله مذاکرات

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با روزنامه گاردین انگلیس گفت دور بعدی گفتگوها که از سیزده ماه مه شروع می شود، دشوار ترین دور مذاکرات بین ایران و پنج بعلاوه یک خواهد بود زیرا کار تدوین پیش نویس توافق نهایی شروع می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با روزنامه گاردین انگلیس گفت دور بعدی گفتگوها که از سیزده ماه مه شروع می شود، دشوار ترین دور مذاکرات بین ایران و پنج بعلاوه یک خواهد بود زیرا کار تدوین پیش نویس توافق نهایی شروع می شود.

به گزارش «انتخاب» به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه  گاردین سید عباس عراقچی گفت خرابکاران و «نیروهای تاریکی» تلاش می کنند تا مانع از نهایی شدن مصالحه تاریخی بین ایران و غرب در برنامه اتمی این کشور شوند.

معاون وزیر خارجه ایران در امور حقوقی و بین المللی، در آستانه شروع دور تازه گفتگوها در سطح کارشناسان که از روز سه شنبه در نیویورک آغاز می شود، گفت ایران همچنان امیدوار است که تا مهلت بیست ژوئیه، بتوان به توافقی جامع دست یافت.

با این حال عراقچی هشدار داد موانع زیادی از جمله  بی اعتمادی طولانی مدت بین ایران و آمریکا، مسائل مرتبط با موضوعات فنی و تلاش های خارجی برای خارج کردن فرایند از مسیر خود وجود دارند.

وی  گرفت، گفت «در همه جا خرابکارانی وجود دارند، که خواستار توافق نیستند، نیروهای تاریکی وجود دارند که این فرایند را دوست ندارند. روشن است که برخی ها نمی خواهند این موضوع به شکلی صلح آمیز و در قالبی منطقی حل و فصل شود.»

وی افزود: « من نمی خواهم از واژه "جنگ طلب" استفاده کنم ولی این افراد همچنان خواستار تنش و بحران در منطقه ما هستند. آنان نمی خواهند تحریم ها علیه ایران متوقف شوند. آنان نمی خواهند ایران نقش آفرینی عمده در منطقه باشد هر چند که در حقیقت این کشور هم اکنون نیز نقش آفرین عمده هست.»

عراقچی همچنین به این موضوعی نیز اشاره کرد که راستگرایان جمهوری خواه در کنگره آمریکا با توافق موقت که نوامبر سال گذشته در ژنو به دست آمد و براساس آن تخفیف هایی محدود در تحریم های ایران در ازای کاهش سرعت در برنامه اتمی ایران ایجاد شد، مخالف بودند. کنگره می بایست هرگونه توافق نهایی را تصویب کند.

عراقچی گفت «احساس ما این است که بخش عمده جامعه از ما حمایت می کنند. ساختار سیاسی کشور به صورت کلی از ما حمایت می کنند. البته این بدان معنا نیست که انتقادی وجود ندارد».

 وی گفت «اینکه به نتیجه برسیم یا نه، موضوعی متفاوت است. قطعا ما امیدوار هستیم. از جانب ما، ما بسیاری جدی هستیم و حسن نیت داریم. اگر طرف دیگر نیز همینگونه عمل کند، امید می رود که به نتیجه برسیم ولی هر اتفاقی ممکن است روی دهد».

وی گفت دور آتی گفتگوها در سطح بالا که از سیزدهم ماه مه در وین شروع می شود، دشوار ترین بخش این فرایند تا کنون خواهد بود، زیرا طرفین توافق کرده اند که کار نگارش پیش نویس توافقنامه نهایی را شروع کنند.

وی افزود مسائل فنی بسیاری پیچیده و باقیمانده ای وجود دارند که همه به هم مرتبط هستند. کشورهای پنج بعلاوه یک همواره موضعی یکسان ندارند و برداشت اینگونه است که تا زمانی که روی همه چیز توافق نشود، در واقع توافقی وجود ندارد. «ممکن است روی نود و پنج درصد مسائل توافق کنیم ولی پنج درصد باقیمانده همه چیز را خراب کند.»

وی گفت «من در خصوص توافق بدبین نیستم. ما نهایت سعی خود را می کنیم تا کار را پیش از بیستم ژوئیه انجام دهیم».

وی گفت: «در صورتی که به توافق برسیم، همه تحریم ها می بایست برچیده شوند، این به عهده آنان (اروپایی ها و آمریکایی ها) است که وظیفه خود را انجام دهند.»

عراقچی افزود  تلاش های آمریکا برای وارد کردن موضوعاتی که از نظر ایران به گفتگوها غیر مرتبط است، مانند حقوق بشر یا موشک های دور برد ایران، مجاز نیستند و نمی بایست بحث شوند.

وقتی از وی پرسیده شد آیا بحران در اوکراین و روشن تر شدن نیاز اروپا به منافع نفت و گاز غیر از روسیه باعث تقویت موضع ایران شده است گفت این مذاکرات فقط روی موضوع اتمی متمرکز است.

وی افزود «ما موضوع دیگری در ذهن نداریم. به طور طبیعی، ایران و اروپا می توانند همکاری بهتری در حوزه های اقتصادی، تجارت و انرژی داشته باشند. ما باور داریم برای این پیشرفت، فضای لازم وجود دارد».

نظرات بینندگان