arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۶۰۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳

چرا «دلواپسان» حاشیه‌پرداز نمی‌گذارند وزنشان در مجلس مشخص شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : یکی از موضوعاتی که ذهن بیدار جامعه را درگیر خود کرده، این است که وزن "دلواپسان" در کشور چقدر است و همچنین چرا این گروه نمی‌گذارند میزان اقبالشان در جایی مانند پارلمان مشخص شود.

به گزارش خبرگزاری آنا، اخیرا گروهی در مجلس که می‌گویند ما طرفدار احمدی‌نژاد نیستیم و می‌خواهیم سوال‌ها و دغدغه‌ها و دلواپسی‌هایمان را در مجلس مطرح کنیم، سوال از وزرای کابینه یازدهم را با جدیت در دستور کار خود قرار داده‌اند.

به نظر می‌رسد این گروه از نمایندگان مجلس که مستقیم و یا غیرمسقیم مرتبط با جبهه پایداری (همان تشکلی که روزی تمام قد از احمدی نژاد دفاع می‌کرد) هستند، تصمیم گرفته‌اند از تربیون و رادیوی مجلس، آنچه که می‌خواهند بگویند و سپس با بیان شرط و شروط بگویند قانع شده‌اند و کار به رای‌گیری از نمایندگان نرسد.

در اولین گام، فروردین ماه امسال حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس و عضو جبهه پایداری به نمایندگی از روح‌الله حسینیان و علی‌اصغر زارعی از "دلواپسان"، این رویکرد را کلید زد. رسایی در این سوال پرسید که چرا زنگنه در جلسه‌ای به نقل از رئیس جمهوری، ادعا کرده است که در دولت قبل، آنقدر وضعیت اقتصادی کشور خراب شده بود که یکی از وزرای دولت، از یکی از شیوخ اماراتی پول قرض می‌گیرد و دکتر روحانی نیز از شدت ناراحتی به گریه می‌افتد.

وقتی این سوال مطرح شد، جمعی از نمایندگان در انتقاد به این موضوع که چرا سوالی غیرمرتبط با حوزه کاری وزارت نفت در دستور کار صحن مجلس قرار گرفته، تذکر و اخطار دادند و معتقد بودند سوال نمایندگان باید در حوزه وظایف کاری وزرا باشد.

"محمدرضا تابش"، نماینده مردم اردکان در مجلس در اخطاری با استناد به اصل 88 قانون اساسی درباره وظایف وزرا گفت: امروز کشور ما با چالش های بزرگی در عرصه خارجی و داخلی همچون مساله رشد بیکاری، رشد نقدینگی، تورم، چگونگی فروش نفت، چگونگی وصول پول فروش نفت، هدفمندی یارانه ها و دیپلماسی خارجی مواجه است.

وی افزود: وزیر نفت در یک جلسه خصوصی یک صحبت شخصی انجام داده است، این چه ربطی به وظایفش دارد؟ چرا وقت عزیز مجلس و مردم را صرف این موضوعات می‌کنید که بیشتر شائبه برخورد جناحی و سیاسی دارد.

"علی لاریجانی" رئیس مجلس در پاسخ به اخطارها گفت: همانطور که در قبل هم گفتم این موضوع در هیات رییسه مجلس بحث شد این موضوع جزو وظایف اختصاصی وزارت نفت نیست ولی جزو وظایف عمومی اش می‌تواند باشد. ما نمی‌خواهیم حقوق نمایندگان را محدود کنیم از این‌رو اجازه دادیم این سوال در صحن علنی مجلس مطرح شود.

در نهایت بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت توضیحات خود را ارائه کرد و گفت که حرفم را تایید می‌کنم و ما نباید بگذاریم کشور به جایی برسد که عزتمان زیر سوال برود. سپس رئیس مجلس از رسایی پرسید، آیا از توضیحات قانع شدید یا نه؟ رسایی پاسخ داد: ما می‌خواستیم از تریبون خانه ملت معلوم شود که هیچ وزیری گریه نکرده است. اگر قرار است مملکت را با گریه اداره کنیم، باید مملکت را به بچه‌ها بدهیم و در پایان در پاسخ به سوال‌های پی در پی لاریجانی با اغماض گفت که قانع شده است.

در گام دوم امروز(سه شنبه) نوبت به جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مردم مشهد و کلات، از اعضای جبهه پایداری رسید. این نماینده مجلس سوال‌های خود را در 4 محور بیان کرد. سوال اول: علت انفعال شما در موضوع رژیم حرام‌زاده اسرائیل و هولوکاست چیست؟ سوال دوم: مستندات تاریخی آقای ظریف در مورد تایید دروغ هولوکاست در دولت راستگویان چیست؟ سوال سوم: علت عدم حمایت شما از پیشرفت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از سفر هیئت‌های کارشناسی کشورهای دیگر در جهت توسعه توان موشکی به ایران چیست؟ و سوال چهارم: علت مواضع خفت‌بار شما در دانشگاه تهران در مورد قدرت نظامی آمریکا و ضعف سیستم دفاعی جمهوری اسلامی ایران چیست؟

سید حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره گزارش این کمیسیون از سوال‌ها اظهار داشت: سوالات در جلسات مکرر مورد بحث قرار گرفت و وزیر امور خارجه در جلسات کمیسیون شرکت کردند و به طور مفصل به سوالات پاسخ دادند.

وی ادامه داد: جناب ظریف با اشاره به این نکته که معتقدم هولوکاست نمی‌تواند سرپوشی بر جنایات رژیم صهیونیستی باشد و ما باید تلاش کنیم این مظلوم‌نمایی را از رژیم صهیونیستی بگیریم، اظهار کردند که اینجانب راجع به رژیم صهیونیستی موضع نرم نگرفته‌ام.

وی در ادامه به پاسخ وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با سیستم دفاعی اشاره کرد و گفت: در این رابطه ظریف اعلام نمود که وزارت امور خارجه به عنوان دیده‌بان، گزارشی از مطالب رصد شده را بنا بر وظیفه ذاتی و شرعی اعلام می‌دارد و ما به عنوان وزارت خارجه جلوی رزمایش یا ورود هیئتی را نگرفته‌ایم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به پاسخ‌های ظریف در رابطه با سخنرانی در دانشگاه تهران اشاره کرد که گفته بود: اینجانب در سخنرانی دانشگاه تهران هم عرض کردم که آیا دفاع کشور به موشک است یا به قدرت اراده مردم؟، منظور بنده تاکید بر این نکته بود که آنچه کشور را محافظت کرده، فرهنگ مقاومت ملت است.

در نهایت امروز وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال‌های مطرح شده در جلسه علنی مجلس گفت: در طول هشت ماه گذشته تنها وزیر امور خارجه‌ای هستم که در تاریخ انقلاب اسلامی بیشترین حضور در مجلس و کمیسیون امنیت ملی  را داشته و دو بار در صحن علنی حاضر شده است، تمام مواضع ما عین مواضع امام و رهبری است.

ظریف  ادامه داد: در حال حاضر دوستان انقلاب، اسلام و ایران از مواضع ما خوشحال هستند، سرانجام ظریف با احسنت گفتن نمایندگان از جایگاه سخنرانی پایین آمد که صدای شاتر دوربین عکاسان اهمیت موضوع را دو چندان می‌کرد.

در ادامه نماینده مردم مشهد و کلات از رییس مجلس خواست تا وقتی را به وزیر امور خارجه بدهد تا بار دیگر پیام خانه ملت را به نظام سلطه اعلام کند و همچنین جمله تاریخی امام(ره) را درباره رژیم صهیونیستی را تأیید کند، اما چون فرصت برای دفاع وزیر از خود تمام شده بود، لاریجانی از نماینده سوال کننده خواست تا یک جمله بگوید که آیا از پاسخ ظریف قانع شده است یا خیر؟

کریمی قدوسی گفت: با فرض اینکه ظریف در مذاکرات‌شان در ژنو بر موضوع نابودی رژیم صهیونیستی تأکید خواهند کرد و همچنین افسانه هولوکاست را اصلاح خواهند کرد و همچنین با توجه به نزدیک شدن سفر به ژنو برای انجام مذاکرات هسته‌ای، از پاسخ وزیر قانع شده‌ام.

کریمی قدوسی نیز مانند حمید رسایی نگذاشت نمایندگان مجلس نظر خود را درباره سوال و پاسخ وزرا با رای بیان کنند. شاید این نمایندگان نمی‌خواهند وزنشان در پارلمان مشخص شود. چراکه اگر مشخص شود که تعداد این گروه و حامیانش چقدر است، شاید تب بسیاری از حواشی سیاسی آرام گیرد و اثری از آن در جامعه باقی نماند.

حال این سوال مطرح است که تا چه زمانی این روند بر پارلمان اثر می‌گذارد و چند وزیر دیگر تا پایان عمر مجلس نهم مورد سوال قرار می‌گیرند، سوالاتی که در پی آنها حواشی سیاسی کشور افزایش یابد و شاید بر متن مشکلات اساسی کشور غلبه کند.
نظرات بینندگان