پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مدير اجرايي پروژهي قطار مغناطيسي تهران - مشهد گفت: اجراي پروژه قطار مغناطيسي تهران - مشهد همچنان منوط به ارائه تضمين ايران به سرمايهگذار خارجي است.
حسينعلي بهروزويفر در گفتوگو با خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)اظهار كرد: بهمن ماه سال گذشته براي براي پيگيري وضعيت قطار مغناطيسي تهران - مشهد با سرپرست وزارت راه و ترابري جلسه داشتيم.
وي با تاكيد بر اينكه سرپرست وزارت راه و ترابري دستور پيگيري اين پروژه را دادند، گفت: با سازمانهاي داخلي در حال مذاكره براي تامين سرمايهي لازم براي اجراي اين پروژه هستيم.
مدير اجرايي پروژه قطار مغناطيسي تهران- مشهد با اشاره به اينكه از سرمايهگذاري خارجي نيز استفاده ميكنيم، اضافه كرد: دولت بايد تضمينهاي لازم را به سرمايهگذاري خارجي بدهد، بهعبارت ديگر اجراي اين پروژه منوط به ارائهي ضمانت ايران است.
وي با اشاره به اينكه دولت براي اجراي اين پروژه، زمين آزاد ميكند، تصريح كرد: علاوه بر ارائهي زمين، دولت بايد كارهاي جانبي ديگري انجام دهد كه براي او درآمد ايجاد ميكند.
به گزارش ايسنا گفتني است، به دليل سرعت بالاي اين قطار مغناطيسي كه تا 500كيلومتر بر ساعت نيز مي رسد، مسافت 860كيلومتري ميان دو شهر تهران-مشهد بدون توقف در ايستگاه ها دو ساعت و با توقف در ايستگاه ها 2.5 ساعت خواهد بود.
بر اين اساس، اولين بار در كشور ما صحبت حضور قطارهاي سريع السير در مسيرتهران-مشهد قبل از پيروزي انقلاب توسط وزير راه و ترابري وقت كه براي افتتاح راه آهن به ژاپن دعوت شده بود، مطرح شد.
وي در اين سفر از يك شركت دولتي در ژاپن درخواست كرد که قطعات فاز اول راهآهن تهران – مشهد را براساس راهآهن مغناطيسي ژاپن با سرعت250كيلومتر بر ساعت مطالعه كند، اما پس از مطالعه اين شركت به دليل هزينه بسيار زياد، اجراي پروژه توسط طرف ايراني مورد موافقت قرار نگرفت.
پس از آن صحبت درباره قطارهاي مغناطيسي كه قيمت بسيار بالايي دارند، دوباره از سال 1384 براي مسير تهران- مشهد آغاز شد و سرانجام خرداد ماه سال 88 قرارداد نهايي قطار سريعالسير مشهد - تهران با حضور حميد بهبهاني- وزير راه و ترابري وقت- با آلمانيها امضا شد.
در اين مراسم بهبهاني با بيان اين كه از حدود 3 سال پيش درگير اجراي اين پروژه هستيم، اظهار كرد: امروز با امضاي اين قرارداد به نقطه عطفي در كشور رسيديم.