arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۸۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰

"اگر جلوي آزادي گرفته شود، جلوي ترقي جامعه گرفته مي‌شود"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس ديوان عالي كشور گفت: تاکيد بر مساله استقلال و خصوصاً استقلال دستگاه قضايي از اين جهت است که قاضي نبايد از نظر راي و قضاوت در استخدام غير باشد اگر قضاوت فرمايشي و دستوري شود بي‌فايده و بي ارزش است و بحمدالله اين استقلال و آزادي اکنون در قوه قضاييه وجود دارد و بايد حفظ شود.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، آيت الله محسني‌گرکاني در جلسه هيات عمومي ديوان عالي کشور ضمن تسليت ايام سوگواري حضرت فاطمه سلام اله عليها و شهادت آيت الله مطهري اظهاركرد: زندگي امروز موجودات و از جمله انسان‌ها با سرمايه اداره مي‌شود و وقتي از سرمايه نام برده مي‌شود بلافاصله سرمايه اقتصادي و مادي به فکرها رسوخ مي‌کند در حالي که عالي ترين و ارزشمندترين سرمايه، سرمايه معنوي است.

وي با بيان اينكه آزادي، امنيت و تربيت از مصاديق برجسته سرمايه معنوي افزود: آزادي از لوازم حيات و تکامل موجودات زنده است و هر موجود زنده‌اي، داراي رشد بوده و براي رشد نيز نياز به آزادي دارد هم‌چنين نياز مهم موجود زنده اين است که آزادي را از او نگيرند و جلو راه رشد و ترقي و دستاورد کار و ثروتش را نگيرند.

رييس ديوان عالي كشور ادامه داد: آزادي يعني نبودن مانع براي پيشرفت پس نبايد جلوي آن گرفته شود و فضا بايد باز باشد چون اگر جلوي آزادي گرفته باشد رشد متوقف شده، جلوي ترقي جامعه گرفته مي‌شود و استعداد افراد شکوفا نمي‌شود.

وي افزود: يکي ديگر از لوزام حيات و تکامل موجودات زنده و از جمله انسان امنيت است. تعليم و تربيت و امنيت از لوازم زندگي جهان بشريت‌اند و انسان همان‌گونه که جان دارد، سلامتي دارد، بايد آزادي و امنيت داشته باشد و بتواند ثروت تحصيل کند که همه اينها متعلق به انسان است و از انسان نبايد گرفته شود تا تکامل انسانها متوقف نشود.

محسني گركاني از آزادي اجتماعي و آزادي معنوي به عنوان اقسام آزادي ياد كرد و افزود:آزادي اجتماعي آن است که بشر از ناحيه افراد اجتماع آزادي داشته باشد. يکي از مشکلات اجتماعي زندگي مردم در طول تاريخ اين بوده که افراد نيرومند و صاحب قدرت، درباره انسان‌هاي ديگر اعمال قدرت کرده و ميوه وجود آنها را به نفع خود مصادره و آنها را استثمار مي‌کردند و اين شيوه استعماري در مستکبرين در هر زمان استمرار دارد.

وي ادامه داد: هر انسان وجودش مانند درخت پر ميوه است که هر شخص بايد ميوه درخت وجودش يعني محصول کار و تلاش و ارزش‌هاي فعاليتش براي خودش باشد. در قرآن کريم آمده که يکي از هدف‌هاي انبياء اين بوده که به انسان‌ها آزادي اجتماعي بدهند و آنها را از بردگي و بندگي نجات بدهند. دستورات قرآن هم در همه اعصار و زمان‌ها زنده و به روز است و هميشه اوج مي‌گيرد و يکي از حماسه هاي قرآني آزادي اجتماعي است.

به گزارش ايسنا و به نقل از روابط عمومي ديوان عالي كشور، محسني گرکاني در ادامه با قرائت آيه «ويضع عنهم اصرهم و الا غلال التي کانت عليهم» خاطر نشان کرد: قرآن مي خواهد بشر در فضاي آزاد رشد کند و علم و دانش را گسترش دهد تا زنجيرهاي گران جهل و ناداني از دست و پاي بشريت گشوده شود، تبعيض، زندگي طبقاتي و خرافات از بين برود و اخوت اسلامي و عدالت، هماهنگي و محبت جايگزين آن شود.

وي ادامه داد:پيامبر اکرم (ص) در زمان خودشان بيداري اسلامي را براي مسلمانان به ارمغان آورد و تا الان هم باقي است و نمونه‌ي بارز آن مردمي است که در کشورهاي اسلامي مانند مصرو تونس و يمن و ليبي و بحرين در برابر ديکتاتورها ايستادگي و مقاومت مي‌کنند و شهيد مي‌دهند.

رييس ديوان عالي کشور افزود: بايد به اين نکته هم توجه شود که تامين آزادي و امنيت و تربيت و فرهنگ عالي اسلامي از ديدگاه قرآن بايد توسط روحانيت و قضات و اساتيد محترم، در پرتو تقوي و پاکدامني در جامعه فراگير شود و در صورت اجرايي شدن اين برنامه نوراني و تربيت صحيح، جامعه کنوني از اسلام ناب بهره‌مند مي‌شود و به ارتقاء و کمال سعادت نائل مي‌شود.

وي تاكيد كرد: البته مهم‌ترين خطر براي جامعه ناآگاهي ديني است و خطر افراد ناآگاهي که در مورد دين صحبت مي‌کنند اما آگاهي کافي از دين ندارند به مراتب از بي ديني بيشتر است.

وي با بيان اينكه دين را بايد صحيح شناخت و همان را به مردم شناساند، افزود:تاکيد بر مساله استقلال و خصوصاً استقلال دستگاه قضايي از اين جهت است که قاضي نبايد از نظر راي و قضاوت در استخدام غير باشد اگر قضاوت فرمايشي و دستوري شود بي‌فايده و بي ارزش است و به حمدالله اين استقلال و آزادي اکنون در قوه قضاييه وجود دارد و بايد حفظ شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
mehdi
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۴
0
0
وقتی تیتر رو خوندم فکر کردم راجب آزادی جوانهاست کلی خوشحال شدم و تعجب کردم.ولی 2 خط اول و که خوندم اصلاً بیخیال شدم از ادامه متن.
نظرات بینندگان