arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۹ - ۱۶ تير ۱۳۹۰

بدهکاري هند به ايران کمتر از اين حرف هاست!

توقف صادرات نفت ايران به هند خبري بود که در روزهاي اخير واکنشهاي زياد و گاه ضد و نقيضي را از سوي مديران دولتي و نمايندگان مجلس دريافت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
توقف صادرات نفت ايران به هند خبري بود که در روزهاي اخير واکنشهاي زياد و گاه ضد و نقيضي را از سوي مديران دولتي و نمايندگان مجلس دريافت کرد.

به گزارش انتخاب، اصل مسأله از مدتها قبل و اختلاف بر سر نحوه پرداخت مطالبات ايران از هند به وجود آمده بود. در آن مقطع دو طرف سعي کردند با يافتن راه هاي جايگزين براي معامله، اين رابطه اقتصادي را ادامه دهند. اما حالا با مسدود شدن بانک ايران و اروپا در آلمان توسط اتحاديه اروپا، به نظر مي رسد راه ديگري براي وصول اين مطالبات وجود نداشته باشد.

پايگاه ديپلماسي ايراني، چند و چون اين موضوع را در گفتگو با سيدعماد حسيني، عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي بررسي کرده است:

* مقامهاي مختلف درباره مسأله توقف صادرات نفت ايران به هند اظهارات ضد و نقيضي داشته اند. با توجه به اينکه شما در کميسيون انرژي مجلس عضويت داريد، اصل ماجرا چه بوده است؟

** در شرايط فعلي نمي توان اظهارنظري نسبت به صحت و سقم و يا رد مسايل پيرامون صادرات نفت ايران به هند داشته باشيم. زيرا با توجه به اينکه در زمان تعطيلات مجلس به سر مي بريم، هنوز در کميسيون انرژي اين موضوع بررسي نشده است. ان شاا... بعد از تعطيلات کميسيون جلسه اي خواهد داشت و در آن جلسه اين موضوع بررسي خواهد شد و مسايلي که تاکنون مطرح شده است، قاعدتاً مورد دقت نظر قرار خواهد گرفت.

* اما آنچه ظاهراً مشخص شده و اکنون توسط منابع رسمي هم اعلام شده است، اين است که ميزان بدهکاري دولت هند به ايران به آن اندازه اي نيست که در رسانه ها عنوان شده و بسيار کمتر از آن است. اما به هر حال سهل انگاري صورت گرفته بايد جبران شود.

** مسأله اي که اکنون پيش آمده و باعث مشکل شده است، به نحوه قرارداد ميان دو کشور در خصوص صادرات نفت بر مي گردد که ممکن است در مورد پايبندي طرفين به برخي از مواد اين قراردادها ابهام وجود داشته باشد. اين موضوع بايد به لحاظ حقوقي بررسي شود. صرف اظهار نظر در اين موضوع نمي تواند ما را به نتيجه واقعي برساند.

بنابراين بايد مسأله هم به لحاظ حقوقي و هم به لحاظ سياسي بررسي شود و با توجه به نتيجه آنها مي توان اظهارنظر کرد که آيا تخلفي در اين زمينه صورت گرفته است يا خير؟ لذا بدون انجام بررسي هاي لازم توسط کارشناسان ، بخصوص کارشناسان حقوقي و بويژه کارشناسان امور بين الملل شرکت نفت نمي توان اظهارنظر دقيقي در اين خصوص داشت. اما آن چه مسلم است اين است که ما نبايد صادرات نفت خود را به کشورهايي انجام دهيم که ما را در وصول مطالباتمان با مشکل مواجه کنند يا بخواهند با قلدري از زير پرداخت اين وجوه شانه خالي کنند. ان شاا... در اين زمينه موضوعات مختلف مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

* برخي گفته اند که ممکن است همان اتفاقي که درباره بدهي هاي نفتي نيکاراگوئه به ايران افتاد و اين کشور بدهي هاي خود را تاکنون نيز به ايران پرداخت نکرده است، درباره هند هم بيفتد. آيا چنين چيزي ممکن است و در اين صورت راهکار ايران براي آن چه خواهد بود؟

** بله ممکن است اين اتفاق هم بيفتد، اما نمي توان از اکنون آن را پيش بيني کرد. آنچه براي ما مهم است اين است که بتوانيم مطالبات خود را وصول کنيم و براساس آن رفتار کشور را تنظيم کرده و مصالح و منافع ملي خود را براساس آن رفتارها تنظيم کنيم. کشور ايران منبع غني نفت و گاز است و با توجه به بازار عرضه و تقاضايي که در جهان وجود دارد و قيمت کنوني نفت مي توانيم مشتريان ديگري پيدا کنيم کما اينکه کشورهاي زيادي متقاضي نفت ما هستند.

ما مي توانيم با شرايطي که در دنيا داريم و با توجه به اينکه درجه سبکي نفت ايران در حد قابل قبولي است و مشتريان زيادي در دنيا دارد، کشورهاي ديگري را جايگزين هند کنيم. بنابراين نگراني اي از اينکه هند بخواهد صادرات نفت ما را با نفت کشور ديگري جايگزين کند و ما صادرات به هند را متوقف کنيم وجود ندارد.

ديپلماسي انرژي ما بايد چنان فعال باشد که حتي مشتريان بهتر از هند پيدا کنيم و بتوانيم با توجه به نظام مند بودن عرضه و تقاضا در بازار جهاني، اين ميزان نفت را به بهترين وجه صادر کنيم.

* آقاي کاتوزيان در مصاحبه اي، ناآشنايي مديران نفتي با بازار جهاني نفت را علت مشکلات پيش آمده دانسته اند؛ به نظر شما به وجود آمدن اين مسأله بيشتر تحت تأثير اين عامل است يا اعمال تحريمهاي بين المللي عليه ايران؟

** البته مسايل مختلفي در اين خصوص تأثيرگذار است. درست نيست که بخواهيم موانع را به نحو ديگري پاسخگو باشيم. قطعاً محدوديتهاي بسيار زيادي در کشور وجود دارد که محدوديتهاي بين المللي هم به آن اضافه شده است. اين ها همه دست به دست هم مي دهند و شرايطي را به وجود مي آورند که باعث مي شود چنين مسايلي رخ دهد.

بنابراين نمي توان شرايط را ايده آل ديد و براساس آن شرايط ايده آل مثلاًً از مديران نفتي توقع خاصي داشت. بخصوص در اين شرايط که تحريم هاي بين المللي واقعا به کشورمان و بخصوص صنعت نفت در کشور فشار آورده است، بايد بر اساس اين شرايط داشته ها و استعدادهاي خود را بالفعل در آوريم. اگر هم قصوري در بحث صادرات نفت به هند صورت گرفته است بايد اين جبران شود.
نظرات بینندگان