arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۷۰۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۳ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۰

خرید فیلم نخستین كارگردان زن جهان توسط مظفرالدین‌شاه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر نوشت :

رئیس كمیته بین‌المللی تدوین تاریخ تمدن‌های آسیای میانه در یونسكو از نگهداری یكی از فیلم‌های نخستین كارگردان زن جهان با موضوع افسانه فاوست كه توسط مظفرالدین شاه خریداری شده بود در كاخ گلستان خبر داد و گفت: تنها نسخه با دست رنگ شده این فیلم در مالكیت دولت ایران است.

شهریار عدل، كار‌شناس ثبت آثار ایران در فهرست میراث جهانی با بیان اینكه مرمت و كپی چند تكه از فیلم‌های غیر ایرانی كشف شده در كاخ گلستان به پایان رسیده است، به خبرنگار مهر گفت: یكی از این فیلم‌ها نسخه كوتاهی از داستان «افسانه فاوست» است. شخصیتی كه روح خود را به مفیستو (اهریمن) فروخت.

وی افزود: نكته قابل تامل این است كه ترجمه بریده روزنامه‌های فرنگ در سال ۱۹۰۰ میلادی كه اكنون در كاخ گلستان نیز موجود است حاكی از آن است كه موزیك اپرای فاوست كه مظفرالدین شاه در‌‌ همان سال در فرانسه دیده بود، چندان موافق سلیقه وی نبوده است.

رئیس كمیته بین‌المللی تدوین تاریخ تمدن‌های آسیای میانه در یونسكو تصریح كرد: اما وجود فیلم چكیده افسانه فاوست كه توسط خانم آلیس گای بلانشه فرانسوی، نخستین كارگردان و فیلمساز زن جهان، تهیه شده بود نشان می‌دهد كه نه تنها مظفرالدین شاه به داستان فاوست بی‌علاقه نبوده بلكه چند سال پس از دیدن اپرای آن، اقدام به خرید فیلم كوتاه دو دقیقه‌ای فاوست و میفستو، ساخته شده توسط آلیس گای كرده است. با این اقدام تنها نسخه با دست رنگ شده این فیلم در مالكیت دولت ایران قرار گرفت.

كار‌شناس ثبت آثار ایران در فهرست میراث جهانی گفت: كپی‌برداری از این فیلم صدمه دیده با مشقت بسیار در زمان بسیار طولانی زیر نظر مركز ملی سینمای فرانسه كه از زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ آن كشور است و مسئولیت بازیافت فیلم‌های قدیمی فرانسه را به عهده دارد، انجام شده است.

نظرات بینندگان