arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۳۴۸۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۰

ناگفته های صفارهرندی از عزل خود و محسنی اژه ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت: گاهی آقای رئیس جمهور اصرار دارند که موضوع پیگیری های قضائی علیه شاخه‌ای از دولت ایشان صورت میگیرد را به کل کابینه تعمیم دهند.

به گزارش انتخاب؛ محمد حسین صفارهرندی در گفت و گو با مهر که گزیده ای از ن در ادام می آید افزود: اما تا به حال هیچکس مدعی نشده است تمامیت دولت مشکل دارد و حتی برعکس این موضوع همگان اذعان دارند که تمامیت دولت سالم است و تنها برخی مزاحم وجود دارد.

حالا آیا رئیس جمهور به اعتبار مرام جوانمردانه خود را فدای جمع نامحدودی می‌کند یا چیز دیگری است که ما خبر نداریم ولی درست این است که حساب رئیس جمهور قانونی و برآمده از آرای واقعی مردم را از گروه منحرف و نفوذی که به تدریج سایه خود را بر حکومت سنگین‌تر کردند از هم جدا کنیم.

آقای احمدی نژاد دلایلی دارد که برای اینکه این طیف منحرف را تحت‌الحمایه خود قرار دهد از اعتبار خود مایه می‌گذارد و باید گفت ایشان در این مورد دچار یک اشتباه بزرگ شدند.

در ادامه پاسخ صفار هرندی به پرسشی درباره مخالفت او و محسنی اژه ای با معاون اولی اسفندیار رحیم مشایی و رویدادهای پس از آن می آید:  

به ماجرای برکناری خود و اتفاقات آن روز هیئت دولت که در نهایت منجر به حذف شما و چند وزیر دیگر از کابینه شد جسته و گریخته اشاراتی داشته‌اید. برای ثبت در تاریخ و آگاهی مخاطبان ما از چند و چون این ماجرا خواهش می‌کنم یک بار داستان کامل را بیان کنید.
آن روز جلسه هیئت دولت که شما به آن اشاره کردید و بسیار در رسانه‌ها هم مطرح شد فاصله دارد با روزی که خبر عزل بنده و آقای محسنی اژه‌ای روی تلکس دولت رفت و بیشتر خبرگزاری‌ها آن خبر را نقل کردند. ماجرا مربوط به جلسه قبل دولت می‌شود. ابتدا باید بگویم در جلسه هیئت دولت در مشهد که همانجا معاون اولی "آن آقا" مطرح شد، دوستان در هیئت دولت اگرچه کراهت قلبی داشتند نسبت به این تصمیم رئیس جمهور ولی مخالفتی نکردند. 

چرا که برداشتشان این بود که ساز و کارهای رسمی این انتخاب رعایت شده است اما بعد از اینکه به تهران بازگشتیم مشخص شد که هماهنگی با رهبری انجام نشده و ایشان با این موضوع به صورت جدی مخالف بودند و اینجا جایی بود که ما منتظر بودیم که زودتر آقای رئیس جمهور اعلام کنند که به دلیل مخالفت رهبری با این موضوع ما نیز این حکم را پس می‌گیریم ولی رئیس جمهور این اقدام را انجام نداد و منجر به این شد که رهبری به صورت مکتوب نظر خود را به ایشان اعلام کند و باز هم هیچ اتفاقی نیافتاد. 

در آن روز جلسه دولت که صبح چهارشنبه بود آقای رئیس جمهور در ابتدای جلسه در حقانیت انتخابی که انجام داده بودند صحبت کرد و از مخالفت‌هایی که با این انتخاب صورت گرفته ابراز ناراحتی کرد. این موضوع برای ما عجیب بود. ما انتظار داشتیم ایشان نوع دیگری سخن بگوید لذا تعدادی از وزرا دست خود را بلند کردند و در خواست وقت داشتند که راجع به این موضوع بحث کنند. اولین نفری که دست خود را بلند کرد حجت الاسلام محسنی اژه ای بود و سپس بنده این کار را انجام دادم. 

ظاهرا ترتیب عزل ها هم به ترتیب دست بالا کردن ها مرتبط است؟! یعنی اول آقای اژه‌ای، بعد شما و در مرحله بعد هم بقیه معترضین!
برخی از افرادی که دست بلند کردند بعد ما هم در دولت ماندند یا کار حاشیه ای پذیرفتند. در آن جلسه تعداد قابل توجهی به این انتصاب اعتراض داشتند منتها آقای رئیس جمهور این موضوع را به آخر جلسه موکول کردند و به دلیل اینکه دولت در حال بررسی قانون برنامه پنجم بود و عقب مانده بود بنا گذاشتیم موضوع انتصاب را در آخر جلسه بررسی کنیم. 

البته این موضوع انتصاب هم مهم بود و ماجرای ساده ای نبود که بتوان به این سادگی از کنار آن گذشت. سوالی که در ذهن همه ما در آن شرایط مطرح می‌شد این بود که بالاخره حرف رهبر معظم انقلاب با چه بهانه ای می تواند زمین بماند؟ رئیس جمهور نگذاشت بحثی انجام بگیرد و دستور را آغاز کرد. اما جلسه خوب پیش نمی رفت و خودشان هم حس کرده بودند که جلسه بسیار سنگین است و لذا 15 دقیقه استراحت دادند. در این فاصله اعضای دولت به بحث با یکدیگر پرداختند که تکلیف ماچیست. حالا که ما خبر داریم که رهبرانقلاب با این انتصاب مخالفند آیا می توانیم سکوت کنیم در قبال این موضوع که حکم رهبری نادیده گرفته شده و در حال حاضر خلاف آن عمل می شود؟ 

و لذا حق این بود که ما اعتراض خود را در عمل نشان بدهیم. نهایتا بعد از گذشت 40 دقیقه بحث از طریق آقایان ثمره هاشمی و شیخ الاسلامی به رئیس جمهور پیغام دادیم که بخش قابل توجهی از همکاران شما نمی توانند جلسه ای را تحمل کنند که ریاست جلسه به عهده کسی گذاشته شود که رهبری به صورت صریح فرموده اند به مصلحت نیست این فرد در جایگاه فعلی باشد بنابراین طبیعی است اگر این فرد بخواهد معاون اول رئیس جمهور باشد ما نمی توانیم در آن جلسات حضور پیدا کنیم و حضور خود را در چنین جلساتی مشروع نمی دانیم. بعد از آنکه این پیغام به دست رئیس جمهور رسید جواب آمد که امروز جلسه نداریم. 

در جلسه بعد که قرار بود تشکیل شود یک ساعت قبل از شروع جلسه خبر عزل بنده و آقای محسنی اژه ای بر تلکس خبری خبرگزاری ها قرار گرفت البته در این فاصله هیچگونه مذاکره یا بحثی با ما انجام نشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
1
1
البته جواب هاي هوي است!!
ali
|
PAKISTAN
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
1
4
khoda be khey konad in 2 sal baghi mande ra
پارسا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
0
1
هنوز مونده کجاشو دیدی
نظرات بینندگان