arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۹ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰

با برادران سیاستمدار ایران آشنا شوید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هفته​نامه آسمان در گزارشی با عنوان «برادران قدرت» درباره تمامی برادرانی که طی سی سال گذشته در قدرت یا کنار قدرت بودند، نوشت:

محمد در کنار اکبرهاشمی رفسنجانی، علی در سایه محمدخاتمی، سعید در مجاورت مسعودحجاریان، داوود علیه محموداحمدی نژاد، اردشیر درکنار علی و صادق لاریجانی، احمد نقطه مقابل علی اکبرناطق نوری، اسدالله روی دیگرحبیب الله عسگراولادی، ابوالحسن حامی کم حرف علینقی خاموشی، حمید طرفدار پرحرف محمد حسینی، موسی برادرشهید، عیسی کلانتری و خسرو صدای گویایی کامران و فرهاد دانشجو همگی برادران در حاشیه قدرت جمهوری اسلامی را می سازند. از میان برادران یکی به شهرت می رسد و دیگری به سمت قدرت می رود. برادران در تمامی سال های پس از انقلاب در ساختار قدرت علیه برادر نبوده اند. انها تا پیش از افشاگری های داوود علیه محمود احمدی نژاد تنها به صفت همراهان دائمی قدرت شناخته می شدند. آنها که در قدرت بودند هم علیه برادران خاموش خود نشدند. برادران طی سی و سه سال گذشته همیشه در کنار قدرت بودند. «برادران قدرت» گاهی از قدرت مهمتر و گاهی منتقد خاموش قدرت بودند.


برادران عسگراولادی:
اسدالله عسگراولادی به تجارت و حاج حبیب الله به سیاست مشغول شد. حبیب الله سال های پیش از انقلاب او به جمع موتلفه اسلامی پیوست و اندکی بعد راهی زندان شد. اما اسدالله در شاگردی دایی گذراند تا به استقلال مالی رسید. انقلاب که به پیروزی رسید، حبیب الله عسگراولادی به صفت همان یکسال حضورش در بازار به عنوان وزیر بازرگانی انتخاب شد. اسدالله همزمان به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران می رود و خود را در میان تجار طراز اول جا می اندازد.
برادران هاشمی: یکی در برکلی امریکا درس خوانده ودیگری در خوزه علیمه قم. یکی در سخنگوی خانواده شده ودیگری اداره کشورها را سال ها برعهده داشته است اما هردو مرد سیاست شده اند. محمد اخوی علی اکبرهاشمی رفسنجانی درتمامی سال های فعالیت سیاسی خود، وقتش را صرف رفع شبه از برادر کرده است.


برادران ناطق نوری:
علی اکبر سرشناس ترین عضو خانواده ناطق ها است. احمد ناطق نوری برادر بزرگتر علی اکبرناطق نوری به اندازه برادر در فضای سیاسی ایران شهرت پیدا نکرد. احمد را باید «شرکت سهامی» اندیشه های انقلابی خواند. او کتاب های شریعتی را می خوانده، در جلسات شهید مطهری شرکت می کرده، عضو شاخه نظامی موتلفه اسلامی بوده، در کلاس های درس علامه جعفری شرکت می کرده و شیفته آیت الله طالقانی بوده است. علی اکبر برادر سرشناس او به صفت مواضع سیاسی شهرت داد.


برادران لاریجانی: علی لاریجانی رئیس سابق صدا و سیما و رئیس کنونی مجلس، آیت الله صادق لاریجانی رئیس کنونی قوه قضاییه، اردشیر لاریجانی سیاست مدار فزیک دان است و فاضل لاریجانی رئیس بیمارستان و دانشگاه ایران، ترکیب خانواده لاریجانی ها را می سازد.
برادران خاتمی: یکی رئیس جمهور، یکی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و دیگری مدیر اقتصادی. محمد روحانی آراسته، شیک پوش و محبوب سرشناس ترین عضو خانواده، در پیشانی حوادث سیاسی سال های اخیر کشور بوده است. محمد رضا پزشک با ریش های همیشه آنکاد، ظاهری ساده و نایب رئیس مجلس ششم و متخصص جراحی کلیه و مجاری، در رشته تخصصی خود شهرت بسیاری دارد. علی برخلاف برادران خود در سایه قدرت تنها به کسب وکار می پرداخت. او ده سال مدیریت گروه بهمن تولید کننده محصولات کارخانه فیلکو را برعهده داشت.


برادران احمدی​نژاد
: تصاویر محمود احمدی نژاد در تمام ایران و اتاق تمامی روسای ادارات دولتی پخش است. اما برادر دیگر خانواده احمدی نژادها، تصویرش جایی نصب نشده و همچون برادر محبوب نیست. داوود احمدی نژاد فرمانده سابق سپاه، ساکن مجتمع مسکونی در شمال شرق تهران، رئیس سابق ستاد پدافند غیرعامل و رئیس سابق بازرسی ریاست جمهوری حداقل در شش سال گذشته تمامی پست های مدیریتی خود را مدیون محمود بوده است. با این حال داوود پس از برکناری از بازرسی نهاد ریاست جمهوری به منتقد جدی جریان منصوب به اسفندیار رحیم مشایی بدل شد. داوود از هر فرصت سخنرانی برای افشاگری علیه مشایی استفاده کرده است.


برادران حجاریان: مسعود، سعد و ساعد دیگر برادران سعید حجاریان هستند. سعید سیاست مدار مذهبی، مسعود اقتصادپیشه صاحب صندوق قرض الحسنه، ساعد قاری قرآن و سعد مدیرمدرسه با نام اسلام.سعید به سبک روزهای پیش از انقلاب به جمع مبارزان دولتمرد افزوده شد. اول بار به اطلاعات نخست وزیری رفت، سپس در تاسیس وزارت اطلاعات نقش گرفت و مدتی بعد مرکز تحقیقات استراتژیک نظام برپایه اندیشه او و مدیریت آیت الله موسوی خوئینی ها تشکیل شد. مسعود همزمان با برادر به سپاه پاسدران پیوست و مدتی بعد فرماندهی قرارگاه صراط را برعهده گرفت. او پس از جنگ دانشگاه امام حسین را بنیان گذاشت ومدتی خود ریاست برآن را عهده دار بود. مدیریت «ایران وانت» که به ساخت وانت مزداهای دو کابین ، مزدا 322 و «مزدا تری» رسید و تاسیس بیمه «ملت» و تاسیس صندوق قرض الحسنه صدرا از دیگر اقدامات اوست. سعد و ساعد حجاریان هم موسس مدارس «سلام» هستند. مدارس هر سال توسعه پیدا می کردند تا زمانی که براساس دستوری، نام مدارس از «سلام» به «اسلام» تغییر کرد.


برادران خاموشی: تقی، محمدعلی، ابوالحسن، علینقی، مرتضی و محسن. تقی از بازاریان نیکوکار و اعضای نزدیک به موتلفه اسلامی بود. فرزند او سید مهدی خاموشی در سال های پس از انقلاب اداره سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده گرفت. محمد علی وقتش را در بازار می گذراند. علینقی مدتی هم به ملیون نزدیک بود و برای کسب مدرک مهندسی نساجی راهی انگلیس می شود. محسن خاموشی به عضویت سازمان مجاهدین در آمد. مرتضی برای ادامه تحصیل راهی امریکا و جذب سازمان مجاهدین شد و طی درگیری توسط ساواک کشته می شود. علینقی به عضویت هیات سرپرستی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در می آید و تنها زمانی کوتاه بعد از این حکم به صفت همراهی با بازار از سوی حبیب الله عسگراولادی به عنوان معاون وزیربازرگانی انتخاب می شود.

نظرات بینندگان