arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از انفعال وزارت امورخارجه در مواجهه با امارات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان«خیال‌بافی در کاخ‌های شیشه‌ای» نوشت:

*همزمان با اظهارات سؤال‌برانگیز سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مبنی بر تعیین نماینده‌ای برای مذاکره با مسئولین شیخ‌نشین امارات درباره تفاهم نامه مربوط به سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، حاکم شارجه و رئیس پلیس دوبی، ایران را به جنگ بر سر این سه جزیره، و به تعبیر خودشان پس گرفتن آنها از ایران تهدید کردند.

*شیخ سلطان القاسمی، حاکم شارجه، در پاسخ به یک بیننده تلویزیون که از وی پرسیده بود آیا هیچ راهی برای حل و فصل سیاسی مسأله جزایر ابوموسی و تنب‌ها وجود ندارد؟ گفت: "قول می‌دهم که دستور بدهم یک قایق به جزایر سه‌گانه امارات سفر کند و باز گردد". وی افزود: "قایقی که می‌خواهم بفرستم بسیار سریع و امن خواهد بود و استانداردهای بین‌المللی را خواهد داشت". این سخن حاکم شارجه، در محافل سیاسی غرب نوعی تهدید علیه ایران با تکیه بر حمایت‌های بین‌المللی تلقی شده و ناظران سیاسی گفته‌اند شیخ شارجه برای ایرانی‌ها خط و نشان کشیده ضمن اینکه ادعای مالکیت بر جزایر سه گانه ایرانی را نیز کرده است.

*ضاحی خلفان، رئیس پلیس دوبی، از شیخ شارجه هم جلوتر رفته و با لحنی تند ایران را صریحاً به جنگ تهدید کرده است. وی با انتشار متنی در شبکه اجتماعی توئیتر گفته است: "امارات دارای یک نیروی هوائی قوی است و برخلاف گذشته که ایران پنجمین ارتش قدرتمند جهان بود و امارات اصولاً ارتش نداشت، امروز شرایط فرق کرده و اگر امارات خواهان جنگ با ایران باشد همه چیز را به آتش خواهد کشید و در آن صورت‌تر و خشک را با هم می‌سوزاند"

*این توهمات و تخیلات که به ذهن این افراد کوچک می‌رسد هر چند قابل اعتنا نیست و می‌دانیم که شیوخ امارات در کاخ‌های شیشه‌ای خود حتی از اعضای خاندان خود در بیم و هراس هستند و لحظه‌ای آرام و قرار ندارند، اما این واقعیت را نیز از اظهارات آنها باید کشف کرد که این موجودات خیال پرداز اگر مجال گستاخی پیدا کنند به هر کاری دست خواهند زد به ویژه آنکه خود را به حمایت‌های قدرت‌های استعماری نیز مستظهر می‌دانند همانگونه که شیخ شارجه نیز در سخنان ارتجالی خود در پاسخ به یک بیننده تلویزیون به این نکته اعتراف کرد.

*آنچه در این میان موجب تأسف است، سیاست روزمرگی وزارت امور خارجه کشورمان و حتی در بسیاری موارد برخوردهای انفعالی این وزارتخانه در مسأله جزایر سه گانه ایرانی و ادعاهای واهی شیوخ امارات است. ایران در موضوع جزایر سه گانه با دست پر می‌تواند وارد صحنه شود و نیازی به مذاکره حتی درباره تفاهم نامه با امارات نیز نیست. وزارت امورخارجه کشورمان می‌تواند از یکطرف با ترتیب دادن یک جریان اطلاعاتی قوی همراه با ارائه اسناد ومدارک در سطح بین‌المللی، که هر لحظه قابلیت به روز شدن را داشته باشد، تبلیغات دشمنان را در این زمینه خنثی کند و از طرف دیگر با وضع مقررات ویژه در زمینه روابط سیاسی، تجاری و اجتماعی، محدودیت‌های خاصی را علیه امارات وضع نماید و با این اقدامات تنبیهی، شیوخ امارات را متوجه عواقب اظهارات غیرمسئولانه‌شان کند. با توجه به وابستگی‌های شدیدی که امارات به سرمایه ایرانی‌ها، رفت و آمد اتباع ایران به امارات و مبادلات تجاری امارات با ایران دارد، ایران به راحتی می‌تواند با اتخاذ سیاست‌های ویژه، شیوخ امارات را تنبیه کند. ایران، در مقایسه با امارات، به مثابه یک قاره است با برخورداری از کلیه امکانات. مهم‌تر آنکه قدرت نظامی ایران در جنگ 8 ساله چنان نمایان شد که سرنوشت صدام و حزب بعث می‌تواند درس عبرت خوبی برای شیوخ امارات باشد تا هوس نکنند توهمات شیخ‌شارجه را تکرار نمایند. ما باید به شیوخ امارات بفهمانیم خیال بافی در کاخ‌های شیشه‌ای عاقبت خوشی نخواهد داشت.
نظرات بینندگان