arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۱۴۴۶
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۳ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۸ بهمن ۱۳۷۷: مصطفی پورمحمدی گفت سعید امامی مشاور وزیر اطلاعات بازداشت شده / گفت دری نجف آبادی استعفایش را نوشته، یونسی هم وزارت را پذیرفته

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [مصطفی] پورمحمدى، [قائم‌مقام وزیر] از اطلاعات آمد. توضيحاتى داد، در مورد گزارشى‌كه در خصوص هيأت 13 نفره آمريكايى داده و باعث خشم آقاى‌ خاتمى شده است. از خودش دفاع قابل قبولى‌كرد و خواست كه من آقاى خاتمى را توجيه كنم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

[آقای بوریس شیخ‌مُرادف]، وزير امورخارجه تركمنستان آمد. دعوت آقاى [صفرمُراد] نيازُف را تجديدكرد و يك تسبيح كوچك، به علامت اظهار محبت را كه آقاى نيازُف فرستاده بود، اهداكرد. گزارشى از سفر به پاكستان و مذاكره دربارة سرنوشت افغانستان را داد و گفت، هم طالبان و هم پاكستان، به راه‌حل پذيرش شركت ساير گروه‌ها در حكومت كه مورد نظر ايران است، نزديك مى‌شوند و گفت، قراردادى با اوكراين براى صدور 20 ميليارد مترمكعب گاز در سال بسته‌اندكه وضع ارزى‌شان را خوب‌كرده است. پيشنهاد دادم كه در تقسيم بحر خزر، به هركشور ساحلى 20 درصد از كف دريا واگذار شود.

مهندس [غلامعلی خیاط] خلقى، [مدیرعامل شرکت آریاکاوان] از مشهد آمد. طرح‌هايى براى عمران كشور دارد كه بد نيست؛ منجمله طرح تشكيل [صندوق] بيمه‌اى براى جذب سرمايه‌هاى ايرانى‌هاى مقيم خارج و گزارشى از كارخانه‌اش در قم و صدور كالا به آسياى ميانه داد. آقاى سيد احمد موسوى، [مشاور وزیر امورخارجه] آمد. از مشكلاتش با وزارت امورخارجه، در مورد فعاليت‌هايش در لبنان گفت.

خبر مرگ ملك حسين، [پادشاه اُردن]، بعد از دو سه روز اغما در احتضار يا تنفس مصنوعى، اعلان شد و رسانه‌هاى غربى و عربى، تبليغات وسيعى براى شخصيت او و تصويب [ملک عبدالله، به عنوان] جانشين دارند و آمريكا وعده‌هاى تقويت سياسى و مالى مى‌دهد. او در سخنانش به ايران حمله كرده و ايران را خطرى براى منطقه خوانده است.

عصر آقاى خالدى، ریيس سازمان حمايت از توليد و مصرف‌كننده آمد. از آقاى [یحیی] آل‌اسحاق، شنيده است كه من از سختگيرى‌هايش در مورد واحدهاى توليدى انتقاد كرده‌ام. توضيحات داد و دفاع كرد و ضمناً از رها بودن امور اقتصادى كشور و بى‌توجهى آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور] به مسایل اقتصادى انتقاد داشت. نگران پيشامدهاى ناگوار اقتصادى است.

آقاى [مصطفی] پورمحمدى، [قائم‌مقام وزیر] از اطلاعات آمد. توضيحاتى داد، در مورد گزارشى‌كه در خصوص هيأت 13 نفره آمريكايى داده و باعث خشم آقاى‌ خاتمى شده است. از خودش دفاع قابل قبولى‌كرد و خواست كه من آقاى خاتمى را توجيه كنم.

گفت، آقاى دُرّى [نجف‌آبادی، وزیر اطلاعات]، استعفايى نوشته و آقاى [علی] يونسى، وزارت را پذيرفته و [آقای کمال خرازی]، وزير امورخارجه، آقاى پورمحمدى را دعوت كرده كه به وزارت امورخارجه برود؛ چون نمى‌خواهد در اطلاعات بماند. گفت، آقايان سعيد اسلامى [= امامی، مشاور وزیر اطلاعات] و [حمید] رسولى، [از مدیران وزارت اطلاعات] را هم به اتهام شركت در قتل‌هاى اخير بازداشت كرده‌اند.

نظرات بینندگان