arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۷ - ۰۱ دی ۱۳۹۵

ظریف: ایران، روسیه و ترکیه برای آتش بس پایدار در سوریه همکاری می کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب برنامه توافق شده برای برقراری آتش بس پایدار در سوریه با هدف رسیدن به راه حل سیاسی مسائل این کشور همکاری می کنند.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه در نشست خبری پایان مذاکرات سه جانبه با سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو همتایان روس و ترکیه ای خود در باره سوریه که منجر به صدور بیانیه مشترک در این زمینه شد، گفت: شرایط کنونی نیازمند همکاری جدی بین المللی برای مبارزه با ترویسم، پایان دادن به خشونت و رساندن کمک های انساندوستانه با همکاری همه طرف های دارای نفوذ و توانمند به سوری ها است.

وی در این نشست که شامگاه سه شنبه در مسکو برگزار شد، افزود: همکاری سه کشور برای خروج غیرنظامیان و بیرون آمدن گروههای مسلح از حلب در جریان بود.

ظریف همچنین اظهار کرد: اکنون نیز امیدواریم با بیانیه مسکو دربرگیرنده تعهد کمک برای پایان دادن به درگیری ها به صورت جدی، منطقی و بادوام بتوانیم به درد و آلام سوری ها پایان دهیم.
وی همچنین در باره راهکارهای قطع حمایت خارجی از تروریست های ضدسوری گفت: سه کشور با داعش و دیگر گروههای تروریستی مبارزه مشترک می کنند که نخستین گام و زمینه ساز آتش بس دائمی و پایدار در سوریه است و متعهد به همکاری با دوستان در این زمینه هستیم.

ظریف تاکید کرد: گروههای تروریستی خطری برای همه هستند. دیروز در ترکیه، آلمان و سوئیس جنایت مرتکب شدند و لذا محدود به یک کشور نیستند و باید همه همکاری کنند، زیرا تروریسم برای همه کشورها فقط زیان دارد و هرگاه این فهم مشترک ایجاد شود، زمینه مبارزه نیز شکل خواهد گرفت و این تعهد مهمترین گام است.

خبرنگار رسانه آمریکایی بلومبرگ در پایان نشست خبری پرسید: وزیر خارجه ترکیه خواست حمایت از حزب الله قطع شود. آیا امکان دارد؟ دولت سوریه مخالفت می کند؟ آیا تفاوت دیدگاه وجود دارد؟

ظریف پاسخ داد: موضوع آشکار است، گروههایی که در شورای امنیت تروریستی شناخته شده اند، جبهه النصره، داعش و وابسته به القاعده هستند. 

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: دوستان ما نظراتی دارند ولی از سوی دیگران قابل پذیرش نیست.
وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مذاکرات فشرده سه جانبه مسکو بیانیه ای را تصویب کردند که در برگیرنده مبارزه با داعش و جبهه النصره، فراخوان جامعه جهانی برای همکاری علیه تروریسم، حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه، رد راهکار نظامی برای حل بحران کنونی، اجرای قطعنامه 2254 سازمان ملل، کمک رسانی فراگیر به سوری ها و لزوم برقراری نظام خروج آزادانه مردم از مناطق درگیری و تحت سلطه تروریست ها و همچنین پشتیبانی از برگزاری مذاکرات سوری-سوری در قزاقستان است.
نظرات بینندگان