arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۵۷۸۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۲

دبیر جشنواره تئاتر فجر: جمع آوری نمایشگاه عکس صحیح نبود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر جمع آوری نمایشگاه این رویداد هنری در زیرگذر چهارراه ولیعصر(عج) را ناصحیح دانست و گفت: تاثیرگذاری تئاتر فجر در جامعه در گرو همکاری تمامی دستگاه های فرهنگی کشور است.

خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا عصر دیروز از جمع آوری نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر فجربا بیش از 130 اثر در زیرگذر چهارراه ولی عصر خبرداده بود ، این نمایشگاه یک روز قبل فعالیت خود را آغاز کرده بود.

قادر آشنا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: جشنواره های هنری فجر با محوریت طلیعه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ازمهمترین رخدادهای فرهنگی و هنری کشور به حساب می آیند.

وی با بیان این مساله که تلاش برای برگزاری هرچه باشکوه تر جشنواره های فرهنگی و هنری فجر به معنای ارج نهادن به تفکر جاری در آرمان ها ، مبانی انقلاب اسلامی و توجه خاص و منحصر به فرد آن در مقوله های فرهنگی و هنری است خاطرنشان کرد: همواره براین مساله تاکید شده که برای ارتقای کیفیت و تعالی فرهنگ کشور باید تمامی دستگاه ها و ارگان های دخیل در امور فرهنگی با اتحاد و مشارکت جهت تحقق یک هدف واحد تلاش کنند .

وی افزود: در این میان نباید از خاطر دور داشت که تاثیرگذاری رویدادی مانند تئاتر فجر در جامعه در گرو همکاری تمامی دستگاهی فرهنگی کشور است.

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اشاره به آنکه جمع آوری نمایشگاه عکس و پوسترعملی غیرقابل توجیه از سوی دست اندرکاران این اقدام است گفت: مساله مهم آن است که مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت امور هنری وزارت ارشاد پیش از برگزاری این رخداد با مدیران بخش فرهنگی شهرداری به عنوان متولیان زیرگذر چهارراه ولی عصر صحبت کرده و به توافق رسیده بودند.

وی با بیان آنکه تمامی مدیران فرهنگی کشور برای معرفی و ورود تئاتر به سبد فرهنگی خانواده ها به عنوان هنری فرهنگ ساز و جریان ساز تاکید داشته و برای تحقق آن از هیچ اقدامی فروگذار نبوده اند اظهار داشت: کمترین بازخورد وجود این نمایشگاه در یک گذرگاه عمومی مانند زیرگذر چهارراه ولی عصر برخورد عموم مردم با عکس ها و پوسترهای تئاتر بود که آشنایی آنها با این هنر و ترغیب آنها برای حضور در سالن های نمایشی را با خود به همراه داشت که این امکان از عابران این گذرگاه عمومی گرفته شد.

مدیرکل پیشین اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این نکته که در کارها و اقدامات فرهنگی هیچ فعالیتی بالاتر و برتر از پرداختن به مفاهیم و آرمان های انقلاب اسلامی نیست گفت: مهمترین هدف جشنواره های فرهنگی فجر مانند تئاتر فجر بازتاب هنر انقلابی در میان افراد جامعه است و هر گونه فعالیتی که در تحقق این امر آسیبی ایجاد کند نمی تواند دلیل و یا توجیه منطقی داشته باشد.

وی با اشاره به پیگیری های مستمر برای رفع این مسئله گفت: دلیلی که از سوی همکاران ما درباره جمع آوری نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره تئاتر فجر از گذرگاه زیر زمینی چهارراه ولی عصر عنوان شد به بحث امنیت مخاطبان و حضور آنها مربوط بود؛ در حالی که این دست از مباحث پیش از برگزاری این نمایشگاه میان مسئولان مطرح شده بود.

دبیر جشنواره تئاتر فجر افزود: در صورت مخالفت یا هر مانع دیگری بهتر بود تا از ابتدا اجازه برگزاری این نمایشگاه داده نمی شد تا آنکه شاهد برچیده شدن و تعطیلی این نمایشگاه که نام آن با جشنوره فجر و انقلاب اسلامی گره خورده است آن هم تنها بعد از دو روز از برگزاری و در ساعات عمومی و پر تردد روز باشیم که نمی تواند بازخورد مناسبی در میان افکار عمومی با خود به همراه داشته باشد.

آشنا به ادامه برگزاری این نمایشگاه که حاصل کار هنرمندان عکاس و طراح حوزه هنرهای نمایشی و هنرمندان آن بود در داخل مجموعه تئاترشهر اشاره کرد و افزود: با همکاری مدیریت مجموعه تئاترشهر این تابلوها به لابی انتظار سالن اصلی این مجموعه انتقال پیدا کرده است و علاقه مندان به این بخش می توانند با حضور در تئاترشهر شاهد و ناظر هنرمندان عکاس و طراح در عرصه تئاتر کشور باشند.

نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر 28 دی ماه با در گالری زیرگذر چهارراه ولی عصر افتتاح شد، این نمایشگاه عصر روز گذشته (دوشنبه 30 دی ماه) با حضور مسئولانی از شهرداری تهران و ماموران بخش امنیت این زیرگذر تعطیل و تابلوهای نصب شده در آن جمع آوری شد.

در ابتدا مساله عدم پرداخت وجه مادی تفاهمنامه مالی میان اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد و دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر به سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران به عنوان دلیل تعطیلی این نمایشگاه مطرح شد اما پیگیری های خبرنگار ایرنا از مسئولان شهرداری مشخص کرد که دلیل اصلی این افراد برای جمع آوری تابلوها و تعطیلی نمایشگاه احتمال ازدحام مردم و عدم تامین امنیت آنها از سوی پیمانکار بخش امنیت این زیرگذر به شهرداری منطقه شش است .

سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با 149 اثر نمایشی از هنرمندان داخلی و 11 کشور جهان از 24 دی تا 12 بهمن در تهران و دیگر استان های کشور برگزار می شود.
نظرات بینندگان