arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۵۵۴۱
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۲ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰
در نمایشگاه کتاب، عرضه شد؛

"لوح فشرده آرشیو همه روزنامه های ایران" به سبک مجلس!

حداقل توقع مشتری پس از دیدن عنوان این سی دی این است که با نسخه ی PDF آرشیو روزنامه ها مواجه شود، اما خرید این دی وی دی 10 هزار تومانی، دیدنی های کم نظیری به دنبال دارد!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کتابخانه، موزه و مرکز اسناد رسمی مجلس شورای اسلامی امسال در نمایشگاه کتاب اقدام به انتشار لوح فشرده ای تحت عنوان "مطبوعات فارسی ایران و..." کرده و در آن تلاش کرده آرشیو روزنامه های با قدمتی مثل خراسان و مجلاتی چون "خواندنی ها" را در این دی وی دی ها عرضه کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، هر کسی با شنیدن این خبر که می تواند آرشیو روزنامه های قدیمی را بخواند و ورق بزند خرسند می شود، اما تنها پس از خریدن این لوح های فشرده  است که متوجه می شوید که کتابخانه مجلس متحمل چه زحماتی شده است!

خبرنگار "انتخاب" که به دلیل عنوان و مرکز منتشر کننده ی این لوح فشرده، اقدام به خرید این  دی وی دی 10 هزار تومانی کرده است، پس از تماشای آرشیو (!) دیدنی این دی وی دی، می گوید: زمانی که لوح فشرده محصولات این انتشارات را خریداری می کنید و با شوق و ذوق در کامپیوتر خود قرار می دهد، متوجه می شوید که چقدر این دی وی دی ها از کیفیت پایینی برخوردار است که حتی دی ودی دی رام لپ تاپ های سونی و ... هم آنها را به سختی می خوانند.

وی اضافه می کند: نقطه ضعف و بس حیرت انگیز دیگر این دی وی دی ها ، تهیه ی آرشیو به سبک همکاران عزیز کتابخانه ی مجلس است! در این آرشیو ها به حای اینکه عزیزان زحمت تهیه متن اخبار و یا حتی اسکن ساده ی اوراق آن را بکشند، با دوربینی  (احتمالاً) دیجیتال از صفحات عکس گرفته اند!


تصویری از نشریه اتحاد اسلام که در این لوح فشرده دیده می شود

گواه ادعای خبرنگار "انتخاب"، صفحات "کج و ماوجی" است که احتمالاً به دلیل خستگی عکاس بوده است!

خبرنگار ما می افزاید: حال شاید بتوان با چشمانی از کاسه درآمده فونت های کوچک را تشخیص داد ، اما بدتر ماجرا اینجاست که پس از خرید در می یابید که آرشیو برخی از سال های این روزنامه ها در داخل این لوح های فشرده قرار ندارد! و همکاران زحمتکش، بنابه دلایلی که توضیحش در این لوح فشرده نیامده، چند شماره درمیان و گاه چند ماه و چند سال در میان، اقدام به انتشار آرشیو (!) های رسانه های فارسی زبان کرده اند!

جالب آنکه روزنامه با قدمتی چون خراسان که بیش از نیم قرن از تاسیسسش می گذرد، تنها آرشیو سال 1327 آن (ان هم با توصیفاتی که بالاتر عرض شد) در این لوح فشرده دیده می شود.

خبرنگار "انتخاب" در پایان، ضمن ناخرسندی بسیار از کیفیت این دی وی دی، با اشاره به اینکه "در شان مجلس نیست که چنین دی وی دی را به این شکل منتشر کند"، می نویسد: با توجه به اینکه قیمت بهترین نوع دی وی دی در بازار 500 تا 600 تومان است که کتابخانه محترم مجلس هرگز دست به چنین خرید و ریسکی نمی زند، این انتشارات از دی وی دی هایی با کیفیت نازل که شاید قیمت آن در بالاترین حد ممکن به 80 تا 90 تومان برسد برای انتشار این مجموعه استفاده کرده و به قیمت گزاف 12000 تا 30000 هزارتومان می فروشد!

نظرات بینندگان