arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۹ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

عادل الجبیر: ریاض مشتاق است تا بهترین روابط را با مسکو داشته باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان در پاسخ به پرسشی در خصوص روابط بین روسیه و عربستان گفته است: ریاض مشتاق به ایجاد بهترین روابط با مسکو است.

به نوشته روز دوشنبه روزنامه عربستان الریاض، جبیر افزود: ریاض مایل است تا با مسکو در زمینه های مختلف همکاری کند، چرا که روسیه یک کشور مهم و تاثیرگذار است و بیش از 20 میلیون شهروند مسلمان دارد.

وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد: برای توسعه روابط دو جانبه، توافق نامه های زیادی امضا شده است و برنامه های زیادی برای همکاری بین عربستان و روسیه وجود دارد که از آن جمله می توان به همکاری در زمینه نفت و انرژی، توسعه سرمایه گذاری های مشترک، همکاری سازنده در زمینه تروریسم اشاره کرد، افزون بر آن که تلاش های زیادی برای تحقق چشم انداز 2030 عربستان وجود دارد.

جبیر تاکید کرد: عربستان برای حاکمیت کشورها احترام قائل است و در بسیاری از مسائل از جمله مساله فلسطین که روسیه یکی از بزرگ ترین حامیان آن است، دو کشور از نقطه نظرات مشترک و یکسانی برخوردارند.

جبیر با اشاره به وجود برخی اختلاف نظرات بین روسیه و عربستان در خصوص سوریه، افزود: این امر هرگز سطح همکاری مشترک بین دوکشور را تحت تاثیر قرار نخواهد داد و هماهنگی و رایزنی بین دو کشور برای نزدیکی دیدگاه ها درخصوص بحران سوریه همچنان ادامه دارد.

این درحالی است که وزیر امورخارجه عربستان چندی پیش در مصاحبه با روزنامه بلژیکی پولیتیکو گفته بود که، روسیه در صورت پذیرش خواسته عربستان درباره سوریه، می تواند وارد بازارهای پرفرصت کشورهای حوزه خلیج فارس شود که ظرفیت های بیشتری از چین دارند و بدین ترتیب از شوروی سابق قدرتمند تر خواهد شد که بسیاری از تحلیلگران این اقدام جبیر را پیشنهاد رشوه عربستان به روسیه عنوان کردند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان